W betonach, które produkujemy w firmie CEMEX stosujemy tysiące ton kruszyw łamanych. W skali całego kraju roczne wydobycie kruszyw przekracza 200 mln ton, do tego dochodzi import, więc skala produkcji jest duża, dlatego niezwykle ważna jest logistyka tego surowca.
Transport materiału od kopalni na plac budowy to szereg etapów pośrednich, czyli przewóz samochodem z kopalni na bocznicę, załadunek na wagony, potem nierzadko plac magazynowy, kolejny transport samochodem i rozładunek przy wytwórni betonu. Czasem tych etapów jest więcej, czasem mniej, ale na każdym z nich może nastąpić pogorszenie parametrów względem tego, co deklaruje producent i jakie parametry charakteryzowały kruszywo w kopalni.
Mam na myśli zanieczyszczenia, które biorą się z niewłaściwego załadunku oraz niedokładne oczyszczenie środków transportu. Zdarza się niestety, że w zamówionej partii kruszyw można znaleźć o wiele większe elementy skały lub inne przedmioty. Wówczas taką partię trzeba po prostu poddać powtórnej obróbce przed podaniem do produkcji betonu.
Zwracamy na to uwagę, gdyż produkcja betonu, który będzie stanowić górną warstwę nawierzchni drogi, czyli tę, po której będziemy jeździć, jest procesem niezwykle odpowiedzialnym. Wśród parametrów, które powinny spełniać drogi betonowe jest przystosowanie nawierzchni do osiągania zaprojektowanych prędkości oraz warunków hamowania. Niewłaściwe kruszywo może negatywnie wpłynąć na jakość a zwłaszcza szorstkość nawierzchni. Tutaj nie ma miejsca na odstępstwa, ponieważ chodzi o bezpieczeństwo użytkowników ruchu.
Skąd wiemy, czy kruszywo jest dobre czy nie? W pierwszej kolejności analizujemy parametry deklarowane przez dostawcę. Następnie selektywnie pobrane próbki materiału poddajemy wewnętrznej kontroli pod względem deklarowanych przez producenta parametrów oraz przydatności do zastosowania w betonie nawierzchniowym. Na tej podstawie dopuszczamy je do projektu.
Poza tym dokładnie i systematycznie je kontrolujemy, a kiedy trzeba – badamy właściwości. Sytuacja na naszym runku poprawia się z roku na rok. Producenci i dostawcy kruszywa wdrażają wewnętrzną kontrolę jakości w ramach Systemu Zakładowej Kontroli Produkcji, to samo odbywa się po stronie producenta betonu.
Finalny produkt w postaci wykonanej nawierzchni betonowej również podlega kontroli jakości, tym razem przez zamawiającego, więc utrzymanie najwyższych standardów jest zwyczajnie w interesie dostawcy kruszyw i producenta betonu. Betonowe nawierzchnie dróg podlegają szczególnej ocenie jakościowej, więc nie dopuszczamy żadnych kompromisów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.