Rynek Infrastruktury
Decyzję taką podjął przed kilkoma dniami Parlament Europejski, który zatwierdził nowy kształt transeuropejskiej sieci transportowej. W ramach TEN-T zawierają się szlaki komunikacyjne (autostrady, linie kolejowe, drogi morskie i śródlądowe oraz porty lotnicze) istotne z punktu widzenia nie tylko spójności komunikacyjnej poszczególnych państw członkowskich, ale całej Unii Europejskiej. TEN-T posiada odrębną linię budżetową w budżecie unijnym, niezależną od „ogólnych” unijnych programów pomocowych.
W ramach TEN-T, wspierane są w pierwszej kolejności m.in. projekty dotyczące systemów transportu transgranicznego i projekty składane przez więcej niż jeden kraj. Decyzja PE sprawiła, że uzupełniona została dotychczasowa wersja korytarza Trójmiasto-Adriatyk o odgałęzienie biegnące przez Świnoujście i Szczecin do granicy z Czechami.
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz mówi portalowi rynekinfrastruktury.pl, że ma nadzieję, iż w ramach środków przeznaczonych na TEN-T uda się wyasygnować pieniądze na budowę stałej przeprawy łączącej wyspy Wolin i Uznam.
– Włączenie Pomorza Zachodniego do sieci TEN-T to bardzo dobra wiadomość. Od lat staraliśmy się o to ,aby Świnoujście (miasto, w którym zaczyna się Polska), zostało do sieci TEN-T włączone. Skorzystać będą mogły na tym wszystkie podmioty gospodarcze i turystyczne, a także mieszkańcy i goście odwiedzający świnoujskie wyspy. Dla nas rodzi się nadzieja, że w sieć TEN-T być może uda się wpisać modernizację infrastruktury dróg dojazdowych do portu, a może także stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – mówi prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.