Prawdopodobnie w listopadzie uruchomiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości na A2 – autostradowej obwodnicy Poznania. Chodzi o odcinek Poznań Komorniki – Poznań Krzesiny, gdzie z uwagi na duże natężenie ruchu obowiązuje niższy niż typowy dla autostrady limit prędkości.
Przygotowania do wdrożenia sytemu ruszyły już jakiś czas temu. W połowie września nad drogą montowane były specjalne konstrukcje do zamocowania urządzeń pomiarowych. Zanim system zacznie działać urządzenia będą musiały przejść jeszcze proces legalizacji, a także testy i odbiory. Spółka Autostrada Wielkopolska szacuje, że system zacznie dyscyplinować kierowców w listopadzie. Informacje o naruszeniach przepisów zarejestrowanych na koncesyjnym odcinku będą przekazywane bezpośrednio do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, który jest uprawniony do wystawiania i egzekwowania mandatów.
- Odcinkowy pomiar prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania jest wspólną inicjatywą spółki Autostrada Wielkopolska oraz Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego – mówi Anna Ciamciak, rzecznik prasowa AWSA. – Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników autostrady, co jest jednym z priorytetów naszej spółki – dodaje.
Autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym odcinkiem. Według pomiarów koncesjonariusza dobowy ruch sięga tam 90 tys. pojazdów. To z uwagi na duży ruch samochodowy na odcinku między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny dla samochodów osobowych obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h. Dla cięższych pojazdów, w zależności od ich rodzaju, limit jest jeszcze niższy.
AWSA przy pomocy wewnętrznych stacji licznikowych zmierzyła, że dopuszczalną prędkość przekracza nawet jedna czwarta pojazdów osobowych. – W obliczu nieuwzględnienia autostradowej obwodnicy Poznania jako jednego z odcinków, o który zostanie rozbudowany system CANARD zdecydowaliśmy o samodzielnym sfinansowaniu instalacji systemu pomiaru i przekazaniu go do GITD – wyjaśnia Anna Ciamciak.
Obecnie trwa także rozbudowa systemu odcinkowych pomiarów prędkości realizowana na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Jeszcze w 2021 r. ruszył przetarg na montaż urządzeń na wytypowanych 39 odcinkach dróg, w tym autostradach. W części lokalizacji kamery już pilnują bezpiecznej, zgodnej z przepisami jazdy – np. na A4 pomiędzy Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi, czy na S7 w pobliżu miejscowości Białobrzegi w woj. mazowieckim, na innych dopiero powstanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.