Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Zmiany w systemie e-TOLL. Co za nami, co przed nami?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Data publikacji:
26-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/KAS

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zmiany w systemie e-TOLL. Co za nami, co przed nami?
Florian Steciuk/Unsplash
System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej rozwija się regularnie, by stawać bardziej przydatnym dla użytkowników. Wraz z tym zmieniają się również stawki opłat. Jakie zmiany zaszły w systemie e-TOLL w 2024 roku i co wiemy już o przyszłych?

E-TOLL to nowoczesny system poboru opłat drogowych w Polsce, zastępujący starsze rozwiązania takie jak viaTOLL. Opiera się na technologii satelitarnej i umożliwia automatyczne naliczanie opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. System przeznaczony jest dla pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów, a od 2021 roku obejmuje również użytkowników samochodów osobowych na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4. E-TOLL ma na celu usprawnienie ruchu drogowego, ograniczenie zatorów na bramkach i zwiększenie efektywności poboru opłat, przy promocji rozwoju cyfryzacji w transporcie. Co zmieniło się w systemie w ostatnich 12 miesiącach?

Nowi dostawcy usługi EETS

System e-TOLL wprowadził w 2024 roku dwóch nowych dostawców usług Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS), co ma ułatwić kierowcom korzystanie z płatnych dróg w Polsce i Europie. Dzięki nowemu operatorowi użytkownicy zyskali dostęp do zintegrowanych rozwiązań, pozwalających na szybsze i wygodniejsze opłacanie przejazdów.

Na początek, 1 sierpnia, do polskiego systemu e-TOLL dołączyła firma Toll4Europe GmbH, a później, 22 października, szef KAS podpisał umowę z trzecim dostawcą EETS – firmą ITIS Holding a.s.

Sam system Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej funkcjonuje w Polsce od października 2022 roku i umożliwia płacenie za przejazdy w państwach UE posiadających systemy elektronicznego poboru opłat. Usługa ta umożliwia kierowcy zawarcie umowy z jednym, wybranym przez siebie, dostawcą ETTS i korzystanie z tylko jednego urządzenia pokładowego, a co za tym idzie otrzymywanie jednej faktury za wszystkie przejazdy.

Nowe odcinki płatnych dróg

Od 1 listopada do systemu e-TOLL dołączone zostały natomiast nowe odcinki płatnych dróg w Polsce, które były przedłużeniem dróg już objętych obowiązkiem opłaty. Przepisy te, funkcjonujące na autostradach i drogach ekspresowych, objęły pojazdy o masie przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy.

Długość nowych odcinków dróg objętych opłatą wynosiła około 1,6 tys. km, a obecnie opłaty są pobierane na ponad 5 tys. km dróg krajowych wszelkich kategorii. Obecne drogi płatne w Polsce prezentuje poniższa mapa.



Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej

Wraz z początkiem 2024 roku w życie weszła zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej. Tak wyglądają nowe stawki:

  • Dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną


  • Dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną


Wiemy już również, że od 1 stycznia 2025 roku zmianie ulegną wysokości stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężkich, czyli samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a
także autobusów powyżej dziewięciu miejsc. Nowa stawka dotyczyć będzie wszystkich dróg krajowych klasy A i S oraz klasy GP i G i wyglądać będzie
następująco:

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nowe drogi w 2024 roku. Co zrealizowała GDDKiA?

Drogi i autostrady

Nowe drogi w 2024 roku. Co zrealizowała GDDKiA?

Damian Kelman 19 grudnia 2024

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nowe drogi w 2024 roku. Co zrealizowała GDDKiA?

Drogi i autostrady

Nowe drogi w 2024 roku. Co zrealizowała GDDKiA?

Damian Kelman 19 grudnia 2024

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5