System Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej rozwija się regularnie, by stawać bardziej przydatnym dla użytkowników. Wraz z tym zmieniają się również stawki opłat. Jakie zmiany zaszły w systemie e-TOLL w 2024 roku i co wiemy już o przyszłych?
E-TOLL to nowoczesny system poboru opłat drogowych w Polsce, zastępujący starsze rozwiązania takie jak viaTOLL. Opiera się na technologii satelitarnej i umożliwia automatyczne naliczanie opłat za korzystanie z wybranych odcinków autostrad, dróg ekspresowych i krajowych. System przeznaczony jest dla pojazdów powyżej 3,5 tony oraz autobusów, a od 2021 roku obejmuje również użytkowników samochodów osobowych na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4. E-TOLL ma na celu usprawnienie ruchu drogowego, ograniczenie zatorów na bramkach i zwiększenie efektywności poboru opłat, przy promocji rozwoju cyfryzacji w transporcie. Co zmieniło się w systemie w ostatnich 12 miesiącach?
Nowi dostawcy usługi EETSSystem e-TOLL wprowadził w 2024 roku dwóch nowych dostawców usług Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS), co ma ułatwić kierowcom korzystanie z płatnych dróg w Polsce i Europie. Dzięki nowemu operatorowi użytkownicy zyskali dostęp do zintegrowanych rozwiązań, pozwalających na szybsze i wygodniejsze opłacanie przejazdów.
Na początek, 1 sierpnia, do polskiego systemu e-TOLL dołączyła firma Toll4Europe GmbH, a później, 22 października, szef KAS podpisał umowę z trzecim dostawcą EETS – firmą ITIS Holding a.s.
Sam system Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej funkcjonuje w Polsce od października 2022 roku i umożliwia płacenie za przejazdy w państwach UE posiadających systemy elektronicznego poboru opłat. Usługa ta umożliwia kierowcy zawarcie umowy z jednym, wybranym przez siebie, dostawcą ETTS i korzystanie z tylko jednego urządzenia pokładowego, a co za tym idzie otrzymywanie jednej faktury za wszystkie przejazdy.
Nowe odcinki płatnych dróg
Od 1 listopada do systemu e-TOLL dołączone zostały natomiast
nowe odcinki płatnych dróg w Polsce, które były przedłużeniem dróg już objętych obowiązkiem opłaty. Przepisy te, funkcjonujące na autostradach i drogach ekspresowych, objęły pojazdy o masie przekraczającej 3,5 tony oraz autobusy.
Długość nowych odcinków dróg objętych opłatą wynosiła około 1,6 tys. km, a obecnie opłaty są pobierane na ponad 5 tys. km dróg krajowych wszelkich kategorii. Obecne drogi płatne w Polsce prezentuje poniższa mapa.
Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej
Wraz z początkiem 2024 roku w życie weszła zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej. Tak wyglądają nowe stawki:
- Dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną
- Dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną
Wiemy już również, że od 1 stycznia 2025 roku zmianie ulegną wysokości stawek opłaty elektronicznej dla pojazdów ciężkich, czyli samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a
także autobusów powyżej dziewięciu miejsc. Nowa stawka dotyczyć będzie wszystkich dróg krajowych klasy A i S oraz klasy GP i G i wyglądać będzie
następująco: