Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gryfina. To pierwsza z dziewięciu inwestycji w ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim.
GDDKiA zapowiada, że w przyszłym tygodniu przekaże plac budowy wykonawcy i będą mogły ruszyć prace budowlane. Rozpocznie się również procedura związana z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejmowane pod budowę drogi.
Jest już projekt i wykonawcaUmowę na realizację inwestycji
podpisano w kwietniu 2021 r. z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy na zaprojektowanie i budowę wynosi 74,77 mln zł. Wykonawca pod koniec lutego tego roku, czyli w terminie kontraktowym 10 miesięcy, opracował projekt budowlany i złożył wniosek o decyzję ZRID. Na realizację prac budowlanych wykonawca ma 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych), a zakończenie realizacji planowane jest w IV kwartale 2024 r.
Pierwsze prace prowadzone przez wykonawcę będą obejmowały wycinki drzew, rozpoznanie saperskie, przebudowy kolizji z sieciami elektrycznymi, teletechnicznymi i wodno-kanalizacyjnymi. Ruszą również pierwsze prace ziemne - informuje inwestor.
Przebieg obwodnicy Gryfina
Obecnie odcinek DK31 przebiegający przez Gryfino prowadzi głównymi ulicami miasta. Jest jedyną drogą w jego południowej części i w związku z tym kumuluje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny.
Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,6 km. Na trasie obwodnicy przewidziano budowę czterech rond: na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową.
Nowa obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz urządzenia ochrony środowiska, takie jak wiadukty, przejścia dla małych zwierząt czy przepusty dla płazów. W miejscach wymagających ochrony przed hałasem, przewidziano budowę ekranów akustycznych - podaje GDDKiA.
W rozpisanym na lata 2020-rządowym Programie budowy 100 obwodnic znajduje się dziewięć inwestycji w woj. zachodniopomorskim. Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 jest inwestycją o największym zaawansowaniu realizacji. Drugą inwestycją znajdującą się w realizacji w systemie Projektuj i buduj jest obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, dla której w maju tego roku został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Dla obwodnic Wałcza i Rusinowa w ciągu DK22 uzyskaliśmy decyzje środowiskowe. Dla obwodnic Szwecji i Człopy na DK22 oraz Stargardu i Złocieńca na DK20 trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowych.