Partner serwisu
Drogi i autostrady

Zielone Mazowsze lepsze od GDDKiA w prognozach ruchu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-12-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Zielone Mazowsze

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zielone Mazowsze lepsze od GDDKiA w prognozach ruchu
fot. ZDM Warszawa
W 2008 roku Zielone Mazowsze opublikowało materiał rozszerzający prognozę ruchu drogowego dla warszawskich mostów do 2025 roku, którą GDDKiA przedstawiła dwa lata wcześniej. Po sześciu latach od przyjętego dla wyliczeń bazowego roku 2006, okazuje się, że prognoza ZM była najtrafniejsza.

Jak czytamy na witrynie internetowej Zielonego Mazowsza, w artykule sprzed pięciu lat była nowa o trzech możliwych prognozach ruchu drogowego na mostach w Warszawie. Pierwsza, ostrzegawcza prognoza GDDKiA mówiła, że ruch drogowy wzrośnie o 11 procent co trzy lata. Jest to punkt wyjścia GDDKiA do propozycji budowy dwóch nowych mostów i poszerzenia trzeciego.

Następnie była mowa o prognozie eksploatacji trendu wzrostu ruchu drogowego obserwowanego wcześniej w badaniach automatycznych Zarządu Dróg Miejskich dla ruchu dobowego, czyli o 6 procent co trzy lata. Ostatnia prognoza zredukowana została zaproponowana przez ZM i obniża wzrost ruchu drogowego do 3,5 procent co trzy lata.

GDDKiA mocno przeszacowała prognozy

Ze względu na to, że dla wszystkich prognoz ZM opracowało wyniki dla każdego kolejnego trzylecia, począwszy od 2006 roku, możliwe jest okresowe weryfikowanie trafności przeprowadzonych wtedy przewidywań.

Najbardziej trafna była prognoza zaproponowana przez Zielone Mazowsze. Jednak i te przewidywania okazały się przeszacowane. Jak wyjaśnia ZM, ruch drogowy na warszawskich mostach rósł znacznie mniej drastycznie niż proponowała GDDKiA, nie rósł tak szybko jak przed 2006 rokiem, a w ostatnich latach zwyczajnie spadł.

Według danych z pomiarów automatycznych ZDM, sumaryczny ruch na mostach w stolicy w 2009 roku wzrósł o niecałe 2 procent w stosunku do roku 2006, a w kolejnych latach spadł o ponad 4 procent. W 2012 roku ruch na mostach był o 3 procent niższy niż w 2006 roku, podczas gdy GDDKiA prognozowała na ten okres 24-procentowy wzrost.

Jaka przyczyna spadków?

Zielone Mazowsze ocenia, że natężenie ruchu na mostach przestało rosnąć i zaczęło spadać, gdyż od 2007 rozpoczęto wdrażanie polityku uprzywilejowania transportu publicznego na warszawskich obiektach mostowych. W 2007 roku zamknięto dla samochodów torowisko tramwajowe na moście Śląsko-Dąbrowskim, z kolei od 2011 roku cały most stał się nieprzejezdny dla ruchu indywidualnego.

W 2009 roku otwarto pas autobusowy przez most Łazienkowski, a rok później pas autobusowy na wiadukcie Poniatowskiego, z mostu Poniatowskiego, a także na Trasie AK. Przyczyny mniejszego ruchu drogowego zgadzały się więc z przyjętymi przez ZM założeniami dla zredukowanej prognozy ruchu.

Spadek nastąpił mimo otwarcia nowego mostu Marii Skłodowskiej-Curie w marcu 2012 roku. Według ZM, gdyby władze Warszawy nie uwierzyły w ostrzegawczy i zawyżony wariant Generalnej dyrekcji i nie zdecydowały na budowę nowych mostów drogowych, a zamiast tego środki zainwestowały w rozwój transportu publicznego, spadek ruchu samochodowego byłby większy, a warszawskimi mostami przejeżdżałoby mniej samochodów niż w roku 2000.

Zmniejszenie ruchu na rzecz zwiększenia efektywności transportu

Mniejszy ruch na warszawskich mostach wcale nie przekłada się na spadek efektywności ich wykorzystania. Okazuje się bowiem, że mostami przejechało więcej osób. Powód? Tramwaje i autobusy dzięki uprzywilejowaniu w ruchu przewiozły większą ilość osób. Wzrosła również prędkość poruszania się taboru.

Zielone Mazowsze zauważa jednak, że niezależnie od poprawy efektywności wykorzystania systemu transportowego, wciąż w Warszawie istnieją miejsca, gdzie ruch drogowy rośnie, a wraz z nim wzmaga się hałas, ilość wydzielonych spalin oraz nielegalnie parkujące samochody.

 

Cały artykuł znajdziesz tutaj.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5