Miasto szykuje się do budowy Zachodniej Obwodnicy. W ramach inwestycji zaplanowano budowę łącznie 8 kilometrów drogi oraz dwa ronda. Trasa poprowadzi od Trasy Północnej do miejscowości Wysokie. Na razie przetarg dotyczy trzykilometrowego odcinka, który będzie także obwodnicą miejscowości Przylep. Prace mogłyby ruszyć w 2024 roku.
Miasto Zielona Góra rozpisało przetarg na wybudowanie Zachodniej Obwodnicy. W ramach ogłoszonego zamówienia znalazły się dwa odcinki. Pierwszym z nich jest Obwodnica Przylepu, zaś drugim – budowa ronda w Przylepie. Inwestycja ma być realizowana w formule projektuj i buduj, co oznacza, że wykonawca opracuje dokumentację projektową, a następnie na jej bazie przystąpi do robót budowlanych. Na realizację całego zadania przewidziano 39 miesięcy. To pierwsza część z planowanego ponad 8-kilometrowego przebiegu obwodnicy Zielonej Góry, która będzie realizowana w odcinakach Zielona Góra – Przylep oraz Przylep – Wysokie. Oba planowane są do ukończenia w tym samym czasie.
źródło: dokumentacja przetargowa
Pierwszą część trasy zaplanowano w północno-zachodniej części miasta Zielona Góra. Odcinek pierwszy, który będzie obwodnicą Przylepu, obejmuje realizację odcinka projektowanej Zachodniej Obwodnicy od nowo projektowanego ronda w ciągu DK32 w km 59+500 do granicy nowo projektowanego ronda w ciągu DW nr 280 w km około 7+000. Długość odcinka wyniesie 2,9 km. Drugi odcinek, nazwany rondo Przylepie, obejmuje realizację nowo projektowanego ronda w ciągu DW280 w km około 7+000 wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z opracowaną koncepcją projektową, rondo zlokalizowane zostanie w km 3+078 obwodnicy.
źródło: dokumentacja przetargowa
W ramach planowanej całej inwestycji zamawiający przewiduje docelowo budowę na długości 8,4 kilometra drogi klasy G o przekroju ulicznym, jednojezdniowej z dwoma pasami ruchu. Szerokość jezdni określono na 7 metrów. Prędkość projektową określono na 80 km/h. W ramach inwestycji zaplanowano dwa ronda – nowe rondo na Trasie Północnej, pomiędzy istniejącym rondem na Krosno Odrzańskie (skrzyżowanie z drogą krajową nr 32), a rondem na Przylep (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 280) oraz pięciowlotowe skrzyżowanie typu rondo na połączeniu z drogą wojewódzką nr 280 w rejonie przystanku kolejowego w Przylepie. Konieczna będzie również budowa wiaduktu nad linią kolejową nr 273 łączącą Wrocław – Szczecin tzw. Nadodrzanka. Wzdłuż drogi powstać ma ścieżka rowerowa. Z kolei nad rondem oraz rzeką Łącza zaplanowano kładki pieszo-rowerowe.
Obwodnica docelowo zostanie połączona z obecnym układem drogowym we wsi Wysokie z drogą do Pomorska, planowaną do budowy przez Lubuski Zarząd Dróg Wojewódzkich, w ramach realizacji mostu w Pomorsku.
Termin składania ofert wyznaczono do 30 stycznia 2024 roku. Wybór wykonawcy poprzedzi analiza ceny (60 proc.) oraz terminu wydłużenia gwarancji (40 proc.). Budowę Zachodniej Obwodnicy Zielonej Góry planuje się w latach 2024-2027.
Całkowita wartość inwestycji składającej się z dwóch odcinków Zielona Góra – Przylep oraz Przylep – Wysokie, wraz z nadzorem inwestorskim i przejęciem gruntów, szacuje się na ok. 250 mln zł. Szacowany wkład Unii Europejskiej w budowę Zachodniej Obwodnicy ma wynieść 178 mln zł.