Rynek Infrastruktury
Drogi ekspresowe wśród priorytetów rządu
– Będziemy konsekwentnie uzupełniać sieć dróg szybkiego ruchu, które kompleksowo połączą polskie regiony i ich największe miasta – zapowiedział wiceminister Adam Zdziebło, nawiązując do planowanych inwestycji drogowych.
Przygotowania do zrealizowania powyższego celu rząd rozpoczął już w czerwcu zeszłego roku, gdy postanowiono uzupełnić program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 o dwa załączniki. Ujęto w nich inwestycje obejmujące drogi ekspresowe oraz najpilniejsze obwodnice, które powstaną w perspektywie unijnej 2014-2020.
GDDKiA sukcesywnie, od połowy 2013 roku, ogłasza przetargi na projekty i budowę dróg ujętych w załącznikach nr 5 i 6. Ma to pozwolić na płynne przejście z perspektywy 2007-2013 do perspektywy 2014-2020. Do tej pory lista inwestycji zawartych w załączniku nr 5 została kilkukrotnie zaktualizowana, a miało to miejsce w grudniu 2013 roku (dodanie Południowej Obwodnicy Warszawy), w marcu 2014 roku (dodanie m.in. A1 z Pyrzowic do Częstochowy) oraz w sierpniu 2014 roku (dodanie dróg ekspresowych na Zachodnim Pomorzu). Z kolei w październiku 2013 roku zatwierdzono listę 12 obwodnic mających powstać w ciągu dróg krajowych i ekspresowych.
Koniec z manualnym poborem opłat? Będzie nowy system
Podczas gdy GDDKiA ogłasza przetargi na nowe inwestycje drogowe i podpisuje kolejne umowy, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowuje nową koncepcję systemu poboru opłat. – Nastąpi stopniowe wdrożenie jednolitego i przyjaznego dla kierowców systemu, który będzie docelowo obowiązywał na autostradach. Wyeliminuje to konieczność zatrzymywania się w celu opłacenia przejazdu – poinformował w Sejmie Adam Zdziebło.
Już we wrześniu poznamy decyzję Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju dotyczącą nowego systemu poboru opłat na autostradach. Jak podało w połowie sierpnia TVP INFO, pod uwagę brane jest rozwiązanie w postaci winiet lub systemu elektronicznego.
– Nie należy na ten moment wykluczać żadnego z rozwiązań. Każde państwo chce takich rozwiązań, które będą przyjazne użytkownikom dróg na swoim terenie. Myślę, że nowe rozwiązanie będzie bardzo szybko, we wrześniu powstanie projekt, który pokaże w którym kierunku będziemy chcieli zmierzać – mówił w Polskim Radiu Zbigniew Rynasiewicz z MIR.