Rynek Infrastruktury
Odwołanie dotyczyło przetargu na pełnienie nadzoru nad budową drogi ekspresowej S17 Garwolin – Kurów i zapisów kontraktu, które odmawiały wykonawcy nadzory zapłaty za realizację robót dodatkowych.
– Od początku organizacje pracodawców (ZBPUI i PZPB) złożyły do KIO pięć odwołań na zapisy SIWZ opublikowane przez GDDKiA. Izba czterokrotnie przychyliła się do zarzutów wykonawców, a w jednym przypadku stanęła po stronie zamawiającego. „Dialog” branży wykonawców z GDDKiA prowadzony w ten sposób kosztował nas, podatników, już blisko 80 tys. zł, a wykonawców 20 tys. zł – informuje Rafał Bałdys, wiceprezes ZBPUI i PZPB oraz członek Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.
– Oczywiście to kropla w morzu kosztów, jakie codziennie niepotrzebnie ponosimy na skutek wadliwie prowadzonych procesów inwestycyjnych, jednak ich ponoszenie w kwestiach dość oczywistych, które można rozstrzygać drogą faktycznego dialogu, nie znajduje w naszej ocenie żadnego uzasadnienia – uważa przedstawiciel organizacji branżowych.
Rafał Bałdys nie ukrywa, że GDDKiA wie, jakie zapisy są nie do przyjęcia przez wykonawców a mimo to z uporem je forsuje. – Doprawdy trudno dociec, jaka jest logika takich interwencji, bowiem, jeżeli intencją inwestora jest dalsze ograniczanie praw wykonawców, to oczywiste jest, że osoby odpowiedzialne za kreowanie takiej polityki powinny zostać niezwłocznie odsunięte od kierowniczych stanowisk, jako działające de facto na szkodę państwa, gospodarki i instytucji, którymi kierują – komentuje wiceprezes ZBPUI.
– Czekają nas kolejne przetargi i nowe wyzwania, lecz uzgadnianie zapisów SIWZ za pośrednictwem KIO to ślepa uliczka. Edukowanie zamawiających publicznych i dbanie o cywilizowane zasady kontraktów, to nie jest kluczowa kompetencja inżynierów budownictwa – o czym doświadczony inwestor wiedzieć powinien. Najwyższy czas na to, żeby zamawiający publiczni to pojęli już dawno minął – stwierdza Bałdys.
Przedstawiciel ZBPUI w felietonie dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” przypomniał, że GDDKiA ma w zwyczaju płacić wykonawcy robót budowlanych za dodatkowe prace, jednak uznała, że wykonawcom usług dodatkowe wynagrodzenie się nie należy. Co ważne, zdarza się, że prace dodatkowe mogą przekroczyć nawet 30 procent wartości kontraktu. Teraz sytuacja ma się zmienić.
Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.