– W Programie Budowy Dróg Krajowych zapisaliśmy budowę brakujących fragmentów drogi S1 oraz obejścia Węgierskiej Górki – przypomniała w Bielsku-Białej minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Obie inwestycje są istotne dla tego miasta.
Ekspresówki ważne dla Bielska-Białej
W PBDK 2014-2023 zapisano budowę drogi ekspresowej S1 na odcinkach Pyrzowice – Kosztowy i Kosztowy – Bielsko-Biała. Pierwszy będzie miał 17,5 km, a drugi 39,7 km długości. Dłuższy odcinek był wcześniej zapisany na liście rezerwowej projektu programu z listopada i grudnia 2014 roku. Koszt jego budowy szacowany jest na ponad 3,1 mld zł.
Z kolei obejście Węgierskiej Górki będzie miało 8,5 km długości i będzie częścią drogi ekspresowej S69. Jego budowa ma być realizowana w latach 2018-2021. Podobnie jak niespełna 40-kilometrowy odcinek drogi S1, ta trasa również była umieszczona w projekcie PBDK. Szacowany koszt powstania tej drogi to ponad 1,5 mld zł.
Minister Wasiak rozmawiała w Bielsku-Białej z prezydentem miasta Jackiej Krywultem, starostą bielskim Andrzejem Płonką i burmistrzem Żywca Antonim Szlagorem między innymi i kwestii pozyskania środków na budowę tego odcinka drogi S69.
– Liczę, że dzisiejsze uzgodnienia z pomocą pani minister oraz naszych parlamentarzystów będą miały wpływ na przyspieszenie obu budów – mówił Jacek Krywult. Minister Wasiak podkreśliła, że już przygotowywana jest dokumentacja dla obejścia Węgierskiej Górki i są bardzo duże szanse na otrzymanie dofinansowania dla tej inwestycji.
Korzyści dla miasta i okolic
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podkreśla, że obie inwestycje są szczególnie ważne dla Bielska-Białej. „Ekspresowa S1 pozwoli mieszkańcom miasta szybko i bezpiecznie dojechać do autostrady A4 i nowych odcinków autostrady A1, które powstaną w najbliższych latach. Bezpieczniej będzie tez w miejscowościach, przez które przebiega obecnie droga krajowa nr 1” – informuje MIR.
Jeśli chodzi o budowę drogi S1, skorzystają na niej między innymi mieszkańcy Pszczyny i Tychów. Natomiast obejście Węgierskiej Górki umożliwi bezpieczne prowadzenie ruchu tranzytowego w stronę Słowacji.
Śląsk czeka na A1
To nie jedyne inwestycje drogowe planowane w województwie śląskim. Dla Mir priorytetem jest dokończenie autostrady A1, która już jest w przetargu, a GDDKiA podpisała umowy na dwa z czterech odcinków, na jakie podzielono odcinek A1 z Pyrzowic do Częstochowy.
W planach jest też budowa autostrady A1 z Częstochowy do Tuszyna, która ma powstać w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia, a także budowa obwodnic Tarnowskich Gór, Poręby i Zawiercia.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.