Ponad pół roku przed planowanym terminem oddano do ruchu obwodnicę Przecławia i Warzymic w województwie zachodniopomorskim. Nowy przebieg drogi krajowej nr 13 to pierwszy etap zmian na trasie od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej. GDDKiA przygotowuje się ponadto do ogłoszenia przetargu na realizację II etapu tej obwodnicy oraz obwodnicy Kołbaskowa.
- Obwodnica Przecławia i Warzymic to kolejna inwestycja w województwie zachodniopomorskim pokazująca determinację obecnego rządu w rozwoju sieci nowoczesnych połączeń drogowych. Budowa drogi ekspresowej S3, kluczowej dla połączenia zespołu portów Szczecin-Świnoujście z południem Polski, tunel w Świnoujściu i Zachodnia Obwodnica Szczecina to przykłady inwestycji istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu oraz poprawy komfortu życia i podróżowania dla mieszkańców Szczecina i okolic — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Obwodnica Przecławia i Warzymic o długości 4,2 km została wybudowana jako dwujezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyśpieszonym) o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Każda jezdnia posiada pobocze utwardzone o szerokości 1,5 m. W ramach inwestycji powstały dwa wiadukty drogowe nad obwodnicą. Na południowym końcu obwodnicy powstało rondo na połączeniu z dotychczasowym przebiegiem DK-13. Obwodnica jest wygrodzona od otaczającego terenu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami trasą można poruszać się z prędkością 100 km/h. Na obwodnicy obowiązuje zakaz ruchu rowerów i pojazdów wolnobieżnych oraz pieszych.
fot. GDDKiA
Oddana do użytku dwujezdniowa obwodnica rozpoczyna się od ronda Hakena w Szczecinie, a kończy na włączeniu w obecną DK-13 na południe od Przecławia. Oddziela ruch tranzytowy od lokalnego. Komunikację lokalną ułatwiają też prowadzące do węzła Przecław drogi wybudowane przez Gminę Kołbaskowo, które zostały oddane do ruchu razem z obwodnicą.
Wykonawcą inwestycji o wartości 85,9 mln zł była firma Budimex. Umowny termin oddania obwodnicy do ruchu został wyznaczony na koniec marca 2024 r. Odpowiednie tempo realizacji prac pozwoliło na oddanie drogi pół roku przed terminem kontraktowym.
GDDKiA planuje w najbliższym czasie uruchomienie przetargu na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, wraz z budową obwodnicy Kołbaskowa. Jest to dalszy etap realizacji nowego przebiegu DK-13 od Szczecina do granicy polsko-niemieckiej. Inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030.
Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13 o długości 2,3 km będzie w przyszłości miał wspólny przebieg z drogą ekspresową S6: Zachodnią Obwodnicą Szczecina, dlatego ten fragment będzie miał parametry drogi ekspresowej.
W ramach zadania powstaną dwa węzły drogowe: położony na zakończeniu oddanego dziś do ruchu odcinka węzeł Siadło Górne łączący DK-13 z przyszłą drogą S6 oraz węzeł Szczecin Zachód na połączeniu z A6. Przebudowany zostanie również odcinek autostrady A6 w rejonie przyszłego węzła. Łącznie w ramach inwestycji planowana jest budowa 10 wiaduktów.
Od południa do węzła Szczecin Zachód będzie się włączała obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK-13, która jest przewidziana do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Trasa będzie miała długość ok. 5,6 km i ominie Kołbaskowo od wschodu. W ramach inwestycji powstaną trzy ronda.