Rynek Infrastruktury
Szczególnym wyzwaniem w przypadku mostu na Odrze Zachodniej w Gryfinie była konieczność podniesienia prawie o metr całej konstrukcji, by pod obiektem mogły przepływać większe jednostki. Rozpiętość tego mostu pomiędzy skrajnymi podporami wynosi 132 m. By podnieść tak dużą konstrukcję wykonano specjalne wsporniki, na których oparto podnośniki hydrauliczne. Most musiał być jednocześnie i równomiernie podnoszony w ośmiu punktach podparcia.
Najpierw podniesiono, potem wzmocniono, naprawiono i zabezpieczono przed korozją całą stalową konstrukcję. Stara nawierzchnia z kostki została zastąpiona przez nawierzchnię bitumiczną. Wykonano także system odprowadzania ścieków oraz wzmocniono nasypy drogowe na dojazdach.
W czasie przebudowy zwodzonego mostu w Dziwnowie, którego długość ma prawie 180 m wymieniono napęd, dzięki któremu podnoszone jest przęsło zwodzone. Nowy, bardziej wydajny i niezawodny napęd hydrauliczny zastąpił przekładnie zębate. Przęsło zwodzone tego mostu ma ponad 16,5 m długości i podnoszone jest za pomocą żurawia. Ten ostatni element był w złym stanie technicznym i został wymieniony na nowy.
W związku z okresową zmianą kierunków przepływu wody w Dziwnie, spowodowaną występowaniem tzw. cofki czyli napływem do koryta rzeki wód z Bałtyku, po obu stronach mostu wykonano izbice. Są to specjalne, najczęściej żelbetonowe konstrukcje, mocowane w wodzie do wbitych w dno rzeki pali. Izbice osłabiają nurt wody i jego napór na przęsła. Most jest w ten sposób zabezpieczony również przed płynącą rzeką lodową krą.
Wydział Mostów ZZDW pilotował również dwie inne przebudowy mostów. W tym przypadku zrezygnowano z budowy nowych obiektów na rzecz mniej kosztownych i pracochłonnych przepustów. Tak stało się na drogach wojewódzkich nr 106 Rzewnowo – Pyrzyce w miejscowości Błotno i 205 Darłówko – Bobolice w miejscowości Nowy Żytnik. Takie rozwiązania można zastosować, gdy cieki wodne nie są zbyt szerokie i można zamknąć je w przepuście przeprowadzonym pod konstrukcją jezdni.
Na drogach przebudowywanych w tym roku w ramach Regionalnego Planu Operacyjnego woj. Zachodniopomorskiego powstało również szereg nowych obiektów mostowych. Po rozbiórce starego mostu, nowy obiekt zbudowano na drodze nr 109 Płoty – Mrzeżyno, gdzie droga ta przecina Starą Regę oraz na obwodnicy Trzebiatowa czyli DW-102. Nowy 12-metrowy most powstał również w Sławoborzu, gdzie droga wojewódzka nr 162 przecina rzekę Pokrzywnicę.
Osiem przepustów i mostów przebudowano w czasie modernizacji drogi wojewódzkiej nr 106 na odcinku Rzewnowo – Golczewo. Przepusty buduje się nie tylko dla cieków wodnych ale również dla migrujących płazów. Dwie takie konstrukcje powstały pod nową obwodnicą Szczecinka.