Ruszył przetarg na wybór wykonawcy prac zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Jakie korzyści inwestycja przyniesie dla miasta i regionu? Lokalni radni jednym głosem mówią, że to krok ku przyszłości, na który mieszkańcy czekali od lat.
17 grudnia wystartował
przetarg na budowę obwodnicy Szczecina. Zachodnie obejście miasta będzie mieć blisko 49 kilometrów długości w ciągu drogi ekspresowej S6. Ważnym elementem trasy będzie pięciokilometrowy tunel pod Odrą, który zostanie najdłuższym tunelem w Polsce. Celem obwodnicy będzie odciążyć drogi po wschodniej i południowej części miasta oraz włączyć całą aglomerację do sieci dróg szybkiego ruchu. Inwestycja była przez lata oczekiwania przez mieszkańców i stanowi dla nich szanse na lepszą komunikację z Polską i Europą – tak jednogłośnie mówią szczecińscy radni, którzy zwracają również uwagę na wagę i wyzwanie w związku z budową tunelu pod Odrą.
Obwodnica Szczecina wyczekiwana przez mieszkańców Szczecińscy radni zauważają wiele plusów, jakie przyniesie dla miasta i regionu wybudowanie zachodniej obwodnicy Szczecina. Inwestycja ta przez wielu była wyczekiwana od dłuższego czasu.
- Budowa zachodniego drogowego obejścia Szczecina to inwestycja, na którą mieszkańcy naszego miasta czekali przez wiele lat. To projekt, który przede wszystkim rozwiąże problemy komunikacyjne, z jakimi borykamy się od dziesięcioleci. Zachodnie drogowe obejście Szczecina to kluczowy element w budowie nowoczesnej infrastruktury drogowej, która będzie służyć kolejnym pokoleniom szczecinian. To krok ku przyszłości, który umocni naszą pozycję na mapie Polski i Europy. Szczególnie, że Szczecin jest pierwszym dużym miastem po wjeździe z Niemiec do Polski – uważa Mateusz Gieryga, radny Szczecina z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Julia Szałabawka z Prawa i Sprawiedliwości dodaje z kolei, iż „Zachodnia obwodnica całkowicie zmieni miasto, stworzy ogromne predyspozycje do jego rozwoju, będzie impulsem do wzrostu gospodarczego nie tylko Szczecina a całego Pomorza Zachodniego”, a sam Szczecin stanie się „prawdziwym miastem metropolitalnym”.
Inwestycja odciąży drogi i skróci podróże
Radna zaznacza, że budowa obwodnicy Szczecina to nie tylko szansa rozwoju dla regionu, ale również poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ruchu w samym centrum Szczecina, głównie za sprawą wyprowadzenia ciężkiego transportu z miasta. Podobne zdanie wyrażają inni szczecińscy politycy.
- Obecnie cześć kierowców samochodów ciężarowych jadących z północnych Niemiec opuszcza autostradę nr 20 w Pasewalku i kieruje się drogą krajową nr 10 przez całe śródmieście Szczecina w kierunku węzła w Kijewie, skąd mogą jechać w kierunku Koszalina i Gdańska. Zachodnie obejście Szczecina skróci czas podróży, pozostawiając odległość do pokonania na zbliżonym poziomie i zabierając pewną część pojazdów ciężarowych ze Szczecina – opisuje Marek Duklanowski z PiS-u.
Radny Gieryga również zwraca uwagę na istotę odciążenia węzła Kijewo, który niebawem zostanie włączony w drogę S10 łączącą Szczecin z Warszawą.
- Wydolność infrastruktury drogowej w naszym regionie była już na granicy swoich możliwości, a nowe rozwiązania są niezbędne, aby nasza aglomeracja mogła się rozwijać i przyciągać kolejne inwestycje. W szczególności jeśli chodzi o inwestorów offshore (takich jak Vestas), którzy swoje fabryki ulokowali właśnie na północy Szczecina. Tym samym, droga umożliwi im jeszcze łatwiejsze połączenie fabryk z portami w Świnoujściu i Kołobrzegu. Jednocześnie, dzięki tej inwestycji uda się wyprowadzić z miasta samochody ciężarowe, które te firmy obsługują – dodaje radny KO.
Politycy ponadto zwracają uwagę, że budowa obwodnicy to nie tylko korzyść dla lokalnej społeczności, ale również dla turystów. Docelowo podróż ze Szczecina nad morze ma zostać skrócona o minimum 40 minut.
- Niebagatelnym z kolei ułatwieniem dla turystów z południa kraju w drodze na wybrzeże będzie rozładowanie części ruchu na odcinku między węzłami Szczecin - Klucz a Szczecin - Kijewo, na którym w wakacyjne weekendy tworzą się kilkukilometrowe korki wykraczające także poza ten odcinek – oznajmia radny Duklanowski.
Tunel pod Odrą wyzwaniem projektowym
Istotnym elementem całej zachodniej obwodnicy Szczecina będzie tunel pod Odrą, który będzie największym w Polsce. Jego wybudowanie, jak zauważa radna Szałabawka, skróci czas przejazdu z Polic do Goleniowa kilkukrotnie, podczas gdy kierowcy będą pokonywać przy tym aż 25 kilometrów mniej. Marek Duklanowski zwraca jednak uwagę, że budowa tunelu będzie ogromnym wyzwaniem.
- Mocno trzymam kciuki za dobre zaprojektowanie rozwiązania i jego wykonanie. Tunel będzie nie lada wyzwaniem inżynieryjnym, a jego rozmach i niełatwe warunki gruntowe (na tym terenie grunty nośne znajdują się kilkanaście metrów pod powierzchnią terenu, pod grubą warstwą gruntów pochodzenia organicznego) wysoko stawiają poprzeczkę przed wykonawcą przedsięwzięcia – mówi radny.
Mateusz Gieryga wierzy jednak, że „dzięki współpracy samorządu, wykonawców oraz wszystkich instytucji rządowych zaangażowanych w ten projekt” uda się pokonać wszystkie trudności i zrealizować inwestycję w sposób bezpieczny i efektywny.