O 2,7 procent wzrósł w 2022 roku, licząc r/r, ruch na sieci dróg międzynarodowych w Polsce objętych automatycznym pomiarem – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA przedstawiła dane za 2022 rok z automatycznych stacji pomiarowych. W ubiegłym roku w porównaniu z 2021 rokiem na sieci dróg międzynarodowych, objętych pomiarem automatycznym, ruch ogółem wzrósł o 2,7 procent (urzędnicy tłumaczą, że dla pozostałych dróg, ze względu na małą próbę porównywalnych stacji pomiarowych, niemożliwe było określenie wskaźnika zmian ruchu).
W 2022 roku na sieci dróg krajowych objętych ciągłym pomiarem ruchu nie było już widocznego wpływu pandemii COVID-19 i wynikających z niej ograniczeń, które istotnie oddziaływały na wielkości ruchu rejestrowane w latach 2020 i 2021. – Poziom ruchu na wielu stacjach pomiarowych był zbliżony do tego rejestrowanego w 2019 roku, czyli ostatniego przed wybuchem pandemii – tłumaczą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W marcu i kwietniu 2022 r., na stacjach położonych w województwach graniczących z Ukrainą, można było zauważyć wzrost natężenia ruchu, co ma bezpośredni związek z wojną trwającą za naszą wschodnią granicą i dużą liczbą uchodźców z Ukrainy, która przyjechała do Polski.
Tygodniowe wahania wielkości ruchu dobowego nie ulegają dużym zmianom w stosunku do lat poprzednich. Największe natężenie ruchu, w stosunku do średniego dobowego ruchu rocznego obserwowane jest w piątki - jest ono o ok. 15 proc. większe od SDRR. Najmniejsze rejestrowane jest w soboty i niedziele - na poziomie o ok. 15 proc. mniejszym w stosunku do SDRR.
Współczynnik ruchu gospodarczego był największy w piątki (wyniósł 1,14), a najmniejszy, co nie jest zaskoczeniem – w niedzielę (0,83). W okresie od maja do września współczynnik ruchu turystyczno-rekreacyjnego był największy w niedzielę (1,14), a najmniejszy we wtorki (0,86).
Na infrastrukturę stacji SCPR składają się przede wszystkim liczniki korzystające z pętli indukcyjnych zainstalowanych w nawierzchni drogi. – Ponadto jako źródła danych o ruchu wykorzystywane są również dane z systemów preselekcji wagowej, od operatorów autostrad koncesyjnych oraz Krajowej Administracji Skarbowej (obsługującej m.in. system poboru opłat e-TOLL) – tłumaczą urzędnicy i dodają, że ciągłe pomiary ruchu, z wykorzystaniem automatycznych liczników realizowane są na drogach krajowych już od lat 70-tych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.