Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wyniki wyborów: Kim są nowi posłowie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
29-10-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wyniki wyborów: Kim są nowi posłowie?
fot. RK
Jerzy Wilk (PiS), Stanisław Lamczyk (PO) i Sylwester Chruszcz (Kukiz’15) – to osoby, które wypełniły naszą redakcyjną przedwyborczą ankietę i które zdobyły mandaty poselskie. Do Sejmu nie dostali się m.in. wicepremier Janusz Piechociński i niedoszła wiceminister od spraw kolei, Elżbieta Pierzchała.

Stanisław Lamczyk, wybrany w okręgu gdyńsko-słupskim, jest posłem nieprzerwanie od 2005 r. Zasiada w Komisji Infrastruktury i jest bardzo aktywny w działaniach na rzecz inwestycji transportowych na Pomorzu. Lobbował m.in. za budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz szeregu pomniejszych inwestycji (w ostatnim czasie: np. rewitalizacji fragmentu linii kolejowej Kościerzyna – Chojnice).

Jerzy Wilk (wybrany w okręgu elbląskim) będzie sejmowym debiutantem, ale ma bardzo bogate doświadczenie samorządowe. W latach 2013-14 był prezydentem Elbląga (wygrał przyspieszone wybory po odwołaniu w referendum prezydenta z PO, przegrał w 2014 r. z kandydatem popieranym przez PO i PSL), natomiast w Radzie Miasta Elbląga zasiadał od 1994 r. W czasie swojej krótkiej prezydentury aktywnie angażował się m.in. w lobbing na rzecz budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. W swoim programie zapowiada m.in. dążenie do realizacji licznych inwestycji drogowych (na czele z budową kolejnych odcinków drogi S7), a także dążenie do wznowienia kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Działdowo – Brodnica. Postuluje zacieśnienie współpracy Elbląga z aglomeracją gdańską, a także… przeniesienie siedziby Urzędu Marszałkowskiego do Elbląga.

Sylwester Chruszcz (startował ze Szczecina), z wykształcenia architekt, też debiutuje w polskim Sejmie, natomiast w latach 2004-09 był europosłem, wybranym z listy Ligi Polskich Rodzin. Zasiadał w Komisji Transportu i Turystyki.

Odpowiedzi kandydatów na nasze pytania ankietowe, jak również streszczenie programów wyborczych poszczególnych partii można znaleźć TUTAJ.

Prawie połowa Komisji Infrastruktury do wymiany

Sejmowa Komisja Infrastruktury liczy 40 posłów. Spośród posłów zasiadających w niej na koniec poprzedniej kadencji – mandat odnowiło 24, w tym wszyscy zasiadający w tej komisji posłowie PiS (którzy ubiegali się o reelekcję), czyli m.in. Jerzy Polaczek, Andrzej Adamczyk, Krzysztof Tchórzewski czy Piotr Król. Spośród członków PO zasiadających w Komisji Infrastruktury mandaty, oprócz Lamczyka, odnowili m.in. Stanisław Żmijan (przewodniczący tej komisji), Józef Lassota i Jacek Tomczak. Spośród 16 członków Komisji Infrastruktury, którzy nie znajdą się w nowym Sejmie, 9 nie kandydowało w tych wyborach, a 7 przepadło w głosowaniu.

Najbardziej znaną osobą w tym ostatnim gronie jest Elżbieta Pierzchała (PO), posłanka z Katowic od 2005 r., która pod koniec ubiegłego roku miała wejść w skład rządu w randzie wiceministra infrastruktury – pełnomocnika rządu ds. wydatkowania środków unijnych na kolej. Ostatecznie Ewa Kopacz wycofała się z tego pomysłu, gdyż pomysł ten spotkał się z bardzo negatywną reakcją opinii publicznej i ówczesnej opozycji. PiS mówił wówczas o „polityce psiapsiółkowej”. Teraz Pierzchała zdobyła w okręgu 31 (Tychy, Chorzów, Ruda Śląska) niespełna 4,7 tys. głosów i, choć startowała z 4. miejsca, uzyskała dopiero 7. wynik na liście PO. Platforma zdobyła w tym okręgu 5 mandatów.

Posłem, po 10 latach, przestaje być również Arkadiusz Litwiński (PO) ze Szczecina. W ostatnich latach aktywnie angażował się w lobbing dotyczący ważnych inwestycji infrastrukturalnych w regionie, takich jak np. pogłębienie toru wodnego Szczecin – Świnoujście czy dokończenie budowy północnego odcinka drogi S3.
Z racji tego, że do Sejmu nie weszła Zjednoczona Lewica, mandatu nie odnowił także Leszek Aleksandrzak, poseł SLD od 2007 r., wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury. Do Sejmu nie kandydował natomiast inny wiceprzewodniczący tej komisji, Józef Racki (PSL), a także m.in. Jerzy Szmit (PiS).

Wiceszef MIR również bez mandatu

Nie można oczywiście nie wspomnieć, iż mandatu nie odnowił wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński (PSL). Mandatu nie zdobył Paweł Orłowski (PO), od 2011 r. wiceminister najpierw w MRR, a potem w MIR (Orłowski, w przeciwieństwie do Piechocińskiego, nie był jednak posłem). Posłem będzie inny dotychczasowy wiceszef MIR, Paweł Olszewski (PO), natomiast kolejny wiceminister, Waldemar Sługocki (PO), został senatorem. Z kolei dotychczasowy senator PO Adam Zdziebło, odwołany przez Marię Wasiak pod koniec 2014 r., tym razem nie kandydował.

Poza parlamentem znalazł się Waldemar Pawlak (kandydat do Senatu) oraz John Godson, ostatnio poseł PSL, a w przeszłości m.in. radny Łodzi i kandydat (przed rokiem) na prezydenta tego miasta. Niespodzianką jest brak mandatu dla PiS-owskiego specjalisty od gospodarki, posła Pawła Szałamachy.

Mandaty odnowili również posłowie nie będący członkami Komisji Infrastruktury, ale chętnie angażujący się w tematy z nią związane – i przez to niejednokrotnie cytowani na naszych portalach. Mowa tu m.in. o Jarosławie Zielińskim, Sławomirze Zawiślaku, Jacku Osuchu i Wojciechu Zubowskim z PiS czy o Ireneuszu Rasiu z PO.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Drogi i autostrady

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Leonard Dolecki 04 grudnia 2015

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Drogi i autostrady

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Robert Grzędowski 30 listopada 2015

Misiło: Siłę widzę w synergii, a nie w antagonizowaniu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Drogi i autostrady

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Leonard Dolecki 04 grudnia 2015

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Drogi i autostrady

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Robert Grzędowski 30 listopada 2015

Misiło: Siłę widzę w synergii, a nie w antagonizowaniu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5