Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na rozbudowę liczącego ok. 9 kilometrów długości odcinka drogi krajowej nr 45, łączącego miejscowości Zawada i Jełowa. To kolejna inwestycja realizowana na fragmencie trasy przebiegającym przez województwo opolskie.
Droga krajowa nr 45, licząca łącznie ok. 217 kilometrów długości, przebiega w przeważającej mierze przez obszar województwa opolskiego, a także przez województwa śląskie i łódzkie. Trasa łączy drogę krajową nr 78 w Zabełkowie (nieopodal granicy polsko-czeskiej w Chałupkach) z drogą ekspresową S8 w Złoczewie. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje lub podejmuje przygotowania do realizacji modernizacji szeregu odcinków. Kolejnym z nich jest nieco ponad 9-kilometrowy fragment łączący miejscowości Zawada i Jełowa. Przebiega on w całości na terenie powiatu opolskiego.
W dniu 2 stycznia GDDKiA poinformowała, że ogłoszony został przetarg na rozbudowę rzeczonego odcinka, który ma swój początek za rondem w Zawadzie, natomiast kończy się dowiązaniem do kolejnego modernizowanego fragmentu, łączącego Jełową i Bierdzany. Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, zasadniczym celem inwestycji jest rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji jezdni, w efekcie czego zapewniona zostanie nośność właściwa drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), czyli 115 kN na oś. Wyeliminowane zostaną ponadto miejsca niebezpieczne.
Chodzi o trzy skrzyżowania, które zostaną rozbudowane wraz z korektą geometrii wlotów, która dziś jest niekorzystna. W przypadku skrzyżowania DK nr 45 z drogą powiatową Kolanowice – Węgry przewidziano budowę ronda. Dwa krótkie fragmenty modernizowanego odcinka powstaną ponadto w nowym śladzie – mowa tu o fragmentach w rejonie skrzyżowania z ulicą Oleską oraz skrzyżowania w poziomie szyn z linią kolejową nr 293, łączącą Opole z Kluczborkiem, które zostanie zastąpione skrzyżowaniem bezkolizyjnym. Inwestycja obejmie ponadto przebudowę trzech obiektów mostowych nad rzekami Mała Panew, Kanał Fabryczny i Brynica, a także przepustów drogowych.
Zaplanowano również budowę ciągu pieszo-rowerowego, kanału technologicznego i jezdni dodatkowych przeznaczonych do obsługi terenów przyległych oraz przebudowę chodników, oświetlenia drogowego, odwodnienia i parkingu w miejscowości Osowiec. Przewidywana jest także zabudowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów infrastruktury technicznej, w tym kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej, teletechnicznej i elektroenergetycznej. Wszystkie roboty budowlane powinny zakończyć się w 2027 roku. Wówczas kierowcy będą mogli korzystać z kompleksowo zmodernizowanego odcinka.
Podobnie jak w przypadku znakomitej większości przetargów drogowych w Polsce, także tutaj głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział dwa kryteria pozacenowe, każde o 20-procentowej wadze, w postaci doświadczenia kierownika budowy oraz doświadczenia kierownika robót mostowych. Oferty będzie można składać do dnia 4 lutego bieżącego roku do godziny 8:40, natomiast ich otwarcie nastąpi 20 minut później. Efektem inwestycji będzie poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, w tym tranzytowego. Modernizacja trasy poprawi także warunki podróżowania między Opolem a Kluczborkiem i Olesnem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.