Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała wykonawcy plac budowy drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Wykonawca – Mirbud z Kobylarnią – wkrótce rozpocznie prace przygotowawcze zaczynając od wycinki drzew i budowy dróg technologicznych.
Decyzja ZRID dla tego odcinka została wydana w listopadzie.
Mimo zimowej przerwy kontraktowej trwającej od połowy grudnia do połowy marca, wykonawca planuje w tym czasie prowadzenie prac, na które pozwolą warunki pogodowe. Będą to między innymi wycinki drzew i krzewów, roboty przy odhumusowaniu terenu i wymianie gruntów. Planowana jest budowa dróg technologicznych, które pozwolą na sprawną komunikację na budowie. Na drogach lokalnych ustawione zostaną pierwsze znaki informujące o robotach budowalnych, ale istotniejsze zmiany organizacji ruchu planowane są w przyszłym roku. Wykonawca rozpoczął już przygotowania do robót. W sąsiedztwie placu budowy zorganizowane zostały zaplecza, na których gromadzone są maszyny i materiały budowlane. Dobiega końca sprawdzanie terenu budowy przez saperów.
Zakres inwestycji
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK-74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych, Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK-74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74). Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt dużych typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Łatwiejszy dojazd do Kielc
Odcinek S74 Przełom/Mniów - Kielce Zachód jest następnym, po obwodnicy Opatowa, który wszedł w etap robót budowlanych. Inwestycja w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjeździe z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Na tym odcinku ruch tranzytowy nakłada się na ruch lokalny. Nowy, dwujezdniowy przebieg S74 przejmie tranzyt i sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawniej dojadą do stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 ułatwi przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2.
Inwestycję, którą za ponad 537 mln zł realizuje w systemie Projektuj i buduj konsorcjum z liderem Mirbud powinna być zakończona do II połowy 2026 roku.
S74 w województwie świętokrzyskim
Od 2011 roku korzystamy z odcinka S74 Kielce – Cedzyna o długości blisko 7 km. W realizacji jest kolejnych sześć odcinków S74 o łącznej długości ok. 104 km. W ubiegłym roku rozpoczęły się roboty budowlane na obwodnicy Opatowa w ciągu DK9/S74 i łączniku północnym do obwodnicy w ciągu DK-74. Tymi odcinkami pojedziemy w przyszłym roku.
W 2024 roku złożone zostały wnioski o decyzje ZRID dla odcinków S74 granica woj. łódzkiego – Mniów, węzeł Kielce Zachód – Kielce i Łagów – Opatów. Zgodnie z podpisaną w marcu br. umową wniosek o decyzję ZRID dla odcinka S74 Cedzyna – Łagów (30 km) powinien zostać złożony w I kwartale 2025 roku. Po zakończeniu realizacji tej inwestycji w 2028 roku, trasa ekspresowa S74 zyska ciągłość na nieprzerwanym odcinku o długości ponad 110 km - od granicy województw łódzkiego i świętokrzyskiego do Opatowa. Dla ok. 70-kilometrowego odcinka S74 Opatów – Nisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie rozpatruje wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Łączna wartość realizowanych obecnie kontraktów w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim to prawie 5 miliardów złotych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.