Doga ekspresowa S3 z Bolkowa do Lubawki została podzielona na dwa odcinki, na które oddzielnie zostały ogłoszone postępowania. Zadanie III dotyczy trasy liczącej 16,1 km od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), a zadanie IV dotyczy drogi liczącej 15,3 km od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa. Oferty, które otrzyma zamawiający poznamy pod koniec lipca. Pozostaje pytanie, czy propozycje wykonawców, na realizację tego wyczekanego projektu, zmieszczą się w budżecie.
Dwa zadania
Przy budowie trasy S3 z Bolkowa do Lubawki zdecydowanie największym wyzwaniem będzie realizacja zadania nr III. Będzie tak z uwagi na to, że zawiera on dwa tunele, jeden o długości 0,320 km, a drugi o długości 2,290 km. Dodatkowo w ciągu drogi powstanie 7 wiaduktów i 1 most. Powstaną także cztery wiadukty przecinające trasę.
Zadanie nr IV będzie nieco łatwiejsze. Trasa, o długości 15,3 km, nie będzie zawierała tuneli. Za to w jej ciągu planowane są trzy węzły: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka.
Oba postępowania zostały ogłoszone w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał nie tylko wybudować trasę, ale także zaprojektować ją oraz uzyskać niezbędne pozwolenia. W przypadku zadania nr III firma, która zwycięży w przetargu będzie miała nie więcej niż 50 miesięcy na jego realizację, a w przypadku zadania nr IV będzie to nie więcej niż 37 miesięcy. W obu przypadkach do czasu realizacji nie wliczają się okresy zimowe, ale wliczają się one do okresu projektowego.
Ceny tuneli w Polsce
W tej chwili najdłuższym wybudowanym tunelem w Polsce jest przeprawa
pod Martwą Wisłą. Za ten odcinek, o długości 1,3 km, zapłacono 885 mln zł (680 mln zł/ km). Obecnie jednak w Polsce budowane są dużo dłuższe podziemne przeprawy drogowe. W realizacji jest tunel w ciągu drogi
S7 Naprawa – Skomielna Biała, liczący 2,06 km. Cała inwestycja dotycząca jego budowy kosztuje 968,9 mln zł, a poza tunelem powstanie dodatkowo ok. 1 km drogi. Oznacza to, że za kilometr tej trasy zapłacimy 322 mln zł. Budowany jest także
tunel w ciągu drogi S2 na warszawskim Ursynowie. Przeprawa, która będzie biegła m.in. pod metrem, to koszt 1,222 mld zł za 4,6 km drogi (z czego 2,335 km to tunel) co daje 265,7 mln zł/km.
Oczywiste jest jednak, że przy budowie tuneli bardzo ważne są warunki geologiczne i sposób ich budowy. Wyżej wymienione przeprawy były budowane kolejno w technologii TBM, ADECO RS oraz podstropowej. Oznacza to, że najwięcej wspólnego z tunelem w ciągu S3 ma ten w ciągu S7. Jest tak z uwagi na to, że oba mają zostać wykonane metodami górniczymi.
Jak więc cenowo ma wypaść trasa biegnąca od Bolkowa do Lubawki? Na fragment liczący 16,1 km (zawierający tunele) przewidziany został budżet wysokości 1,7 mld zł, co daje 105 mln zł/km. Z kolei na część o długości 15,3 km przewidziano 750 mln zł (49 mln zł/km).
Obietnice i oczekiwanie
Zapowiedzi ogłoszenia przetargu na budowę drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy państwa mieliśmy już wiele. W październiku 2016 roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
„skierowało odcinek do realizacji”. Następnie, po siedmiu miesiącach, 26 maja,
Jerzy Szmit potwierdził w rozmowie z naszym portalem – dziś ogłaszamy przetarg na tę drogę. Jednak tego dnia doczekaliśmy się „skierowania do przetargu”, a nie ogłoszenia rzeczywistego postępowania. Ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dopiero po kilku dniach – 31 maja.
W przypadku krótszego odcinka wrocławski oddział GDDKiA czeka na oferty do 26 lipca br. Z kolei przy inwestycji dotyczącej dłuższego fragmentu, zawierającego długie tunele, propozycje poznamy 31 lipca. Kryteria, które pod uwagę będzie brał zamawiający podczas oceny ofert to: cena (60%) oraz aspekty pozacenowe, do których należą: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (oba zadania: 9%), równość podłużna nawierzchni (oba zadania: 8%), personel wykonawcy (zadanie IV: 6%, zadanie III: 15%), termin realizacji kontraktu (zadanie IV: 12%, zadanie III: 3%) oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego (oba zadania: 5%).