Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał wykonawców projektów modernizacji dwóch kolejnych odcinków drogi krajowej nr 28. Chodzi o fragmenty drogi pomiędzy Kasiną Wielką i Limanową oraz Ropą i granicą województwa małopolskiego i podkarpackiego.
Projekt przebudowy 21,2-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 28 Kasina Wielka – Limanowa zaprojektuje firma Databout, a 17,5-kilometrowy fragment Ropa – granica województw zrobi konsorcjum Klotoida. Głównym celem modernizacji jest poprawa komfortu jazdy i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze
.
Wcześniej
wybrano projektanta modernizacji odcinka DK28 od Limanowej do Chełmca, który wykona firma Lafrentz Polska.
Kolejne podejście na odcinku Ropa – granica województw
W przypadku 17,5-kilometrowego odcinka GDDKiA wybrała kolejnego wykonawca.
Umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Wówczas, jak uważał inwestor, firma, która wygrała, nie wywiązała się w pełni z powierzonego zadania, a prace postępowały niezgodnie z ustalonym harmonogramem.
Planowana droga ma być rozbudowana w istniejącym śladzie. Inwestycja ma doprowadzić do podniesienia nośności drogi oraz poprawienia parametrów technicznych.
W planie jest również przebudowa obiektów mostowych, budowa zatok autobusowych, chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
Wcześniejszy przetarg unieważniony
W przypadku drugiego odcinka DK28,
poprzedni przetarg na opracowanie projektu został unieważniony.
– W związku z pytaniami wykonawców, co do treści specyfikacji warunków zamówienia oraz treści udzielonych w toku postępowania wyjaśnień, termin składania i otwarcia ofert został przesunięty odpowiednio na 7 czerwca i 14 czerwca. Zamawiający analizując pytania wykonawców stwierdził, że prowadzenie tego postępowania w pierwotnym zakresie obejmującym STEŚ-R (etap I i II), PB, PW mija się z celem. Analiza pytań wykonawców w szczególności w zakresie STEŚ-R (etap I), doprowadziła do wniosku, że w ramach tego zadania inwestycyjnego (rozbudowa drogi po istniejącym śladzie) możliwe jest skrócenie całego procesu przygotowania dokumentacji poprzez modyfikację etapów – informował w czerwcu 2024 roku Robert Jakubiak z GDDKiA Kraków.
W przypadku tego 21,2-kilometrowego odcinka w planach jest dostosowanie drogi do standardów drogi GP o nośności 115kN/oś. Droga ma mieć pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz obustronne pobocza o nawierzchni twardej. Rozważany będzie przekrój jednojezdniowy z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz odcinkowo – jeżeli analiza potwierdzi zasadność takiego rozwiązania – 2+1.
W planach jest m.in. również przebudowa dwóch mostów, 89 przepustów i budowa pięciu nowych obiektów mostowych.