Wójt Gminy Łąck wydał decyzję środowiskową dla budowy obwodnicy Łącka na Mazowszu w ciągu drogi krajowej nr 60. Tym samym wskazana została trasa obejścia. Wójt przedstawił Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad szereg warunków, które muszą zostać spełnione nie tylko w czasie realizacji inwestycji, ale również po jej zakończeniu.
Wójt Gminy Łąck zwrócił uwagę m.in. na konieczność objęcia całego przedsięwzięcia stałym nadzorem przyrodniczym, wykonanie urządzeń ochrony środowiska, takich jak ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt, a także – dla zwiększenia bezpieczeństwa – wzdłuż drogi, po obu stronach, zostanie zaprojektowane ciągłe ogrodzenie o wysokości 2,4 metra.
Trzy kilometry obwodnicy
Obwodnica Łącka będzie mierzyć trzy kilometry długości i będzie przebiegać przez obszar gminy Łąck. Zostanie zlokalizowana po północnej stronie miejscowości, a swój bieg rozpocznie od południowo-zachodniej strony Łącka – w regionie istniejącego skrzyżowania z drogą gminną Stare Budy na ulicy Długiej. Zakończy się natomiast po północno-wschodniej stronie, gdzie włączy się w nowoprojektowany przebieg DK60.
Obwodnica Łącka powstanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego i będzie posiadała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a także zostanie uzupełnieniem zbudowanej już obwodnicy Gostynina.
Inwestycja jest ważna z różnych względów, ale przede wszystkim wyniesie ruch tranzytowy poza miasto, czym poprawi bezpieczeństwo mieszkańców i zwiększy przepustowość w Łącku, który obecnie mierzy się z dużym ruchem w związku z obecnością na trasie Płock – Kutno. Dodatkowo obwodnica pozwoli na poprawę warunków i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego wokół Warszawy, ponieważ DK60 to alternatywny objazd aglomeracji stolicy po północnej stronie pomiędzy S8 a A1.
Kolejna obwodnica na Mazowszu
GDDKiA przypomina, że za sprawą programu bodowy nowych obwodnic na lata 2020-2030 z dziewięciu miast na Mazowszu zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy.
Obecnie w realizacji są dwie obwodnice: Lipska w ciągu DK79 i Pułtuska w ciągu DK61 i DK57. Pierwsza z nich powinna być gotowa w II kwartale tego roku, a w przypadku drugiej wiosną 2025 roku. W obu przypadkach w procedowaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
Pozostałych siedem obwodnic znajduje się w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej. Dwie z nich mają już decyzje środowiskową. To
obwodnice Skaryszewa, gdzie trwa postępowanie przetargowe, i
Zwolenia.