GDDKiA wycofa złożone w 2015 r. wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla wschodniej obwodnicy Warszawy i przeanalizuje nowe warianty przebiegu tej ważnej trasy. Rozważy opcję z tunelem.
GDDKiA przedstawiła pomysł na przełamanie impasu w sprawie wschodniej obwodnicy Warszawy. Zapowiedziała przygotowanie przetargu na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z równoczesnym wycofaniem wniosków o wydanie decyzji środowiskowej złożonych w 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Nowe biuro projektowe będzie miało za zadanie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem tunelu. - Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich obiektów. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym – informuje inwestor.
GDDKiA zapowiada, że wysłucha głosu mieszkańców. - Weźmiemy pod uwagę opinie społeczeństwa, a projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia – deklaruje.
Finał w 2025 roku?Po wykonaniu analizy wielokryterialnej do RDOŚ w Warszawie zostanie złożony nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. Wydana decyzja wskaże wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i roboty budowlane w terenie. Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień oraz decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035 - zakomunikowała GDDKiA.
Przypomnijmy, w lipcu 2015 r. do RDOŚ w Warszawie trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch odcinków S17 Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW): Drewnica - Ząbki oraz Ząbki - Warszawa Wschód. W maju 2017 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), po uznaniu wyłączenia się z mocy prawa przez RDOŚ w Warszawie z prowadzenia sprawy, przekazała oba postępowania do RDOŚ w Białymstoku, który w grudniu 2018 r. wydał decyzje środowiskowe dla obu odcinków.
W lutym 2021 r. GDOŚ uchylił w całości dwie decyzje RDOŚ w Białymstoku. Umorzył też postępowania przed RDOŚ w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. Decyzje GDOŚ zostały zaskarżone przez różne podmioty i w związku z tym toczyły się postępowania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym (WSA) w Warszawie oraz w Naczelnym Sądzie Administracyjnym (NSA).
30 stycznia 2024 r. WSA wydał wyrok, w którym uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ, w której ten uchylił w całości decyzję RDOŚ w Białymstoku i umorzył prowadzone przez RDOŚ postępowanie administracyjne. Akta zostały przekazane do GDOŚ. Dotyczy to odcinka S17 Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt), czyli dłuższego z dwóch brakujących fragmentów WOW.
Dla krótszego odcinka S17 WOW, Drewnica - Ząbki, 7 listopada 2024 r. NSA uchylił wyrok WSA w Warszawie z 20 października 2023 r. oraz skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA. Rozprawa zaplanowana jest na 21 marca 2025 r.
- Ze względu na niedające się przewidzieć, w realnej perspektywie, zakończenie sporu formalno-sądowo-środowiskowego, zdecydowaliśmy się wyjść z tego impasu. Niezależnie od wyniku sporu i tak musielibyśmy zaktualizować dokumentację, która stała się nieaktualna. Teraz przyspieszymy te działania - stwierdza inwestor drogowy.
Dwie dekady przygotowań i sporów Sprawa budowy obwodnicy wschodniej ciągnie się od dwóch dekad, a jej przebieg od początku napotyka na duże kontrowersje społeczne. Dotyczyły one także wariantów procedowanych w ostatnich latach. Wydane w 2018 roku przez białostocki RDOŚ decyzje środowiskowe, które potem utknęły na etapie odwołań sądowych, zostały unieważnione z powodów formalnych. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nie odnosił się do tej pory do innych zastrzeżeń, które zgłaszali mieszkańcy m.in. Wesołej, czy Sulejówka. Odwołanie składało także miasto stołeczne Warszawa.
W tym ostatnim przypadku zastrzeżenia budził przede wszystkim przebieg trasy przez Wesołą. Wariant wskazany w decyzji środowiskowej z 2018 roku ("zielony") zakłada poprowadzenie drogi na nasypie przez tzw. Las Milowy. Droga przecinałaby centralną część miasta na dwie części. Mieszkańcy domagali się m.in. rozważenia, jeśli nie poprowadzenia trasy w innym wariancie, to w tunelu. Wcześniej inwestycja była planowana w zupełnie innym przebiegu - w tzw. wariancie "czerwonym".
Po wydaniu decyzji prezydent Rafał Trzaskowski w piśmie adresowanym do ówczesnego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka pisał, że wybrany wariant jest niezgodny z dokumentami planistycznymi m. st. Warszawy oraz województwa mazowieckiego i nie uwzględniał analizy wpływu hałasu. „Mieszkańcy stolicy czują się oszukani i mają do tego prawo” – twierdził prezydent Warszawy.
Wschodnia obwodnica Warszawy jest ostatnim brakującym odcinkiem "warszawskiego ringu". Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 68 km drogi wokół Warszawy. Brakuje 14 km od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).