Trzy lata temu zostały wydane decyzje środowiskowe dla dwóch odcinków wschodniej obwodnicy Warszawy. Po odwołaniach i wyrokach sądowych nadal nie są one prawomocne. Sprawa ponownie ma wrócić do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Mowa o dwóch odcinkach przyszłej S17: Drewnica – Ząbki oraz Ząbki – Warszawa Wschód (dawniej Zakręt). Szczególnie na tym drugim odcinku, przebieg trasy od dawna budził i nadal budzi kontrowersje. Droga do wydania decyzji środowiskowej była długa. Ostatecznie dla obu odcinków dokumenty środowiskowe zostały wydane pod koniec 2018 roku. Wydał je Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, dokąd przeniesiono sprawę z uwagi na potencjalny konflikt interesów, związany z jedną z osób z kierownictwa warszawskiej RDOŚ, która zamieszkiwała w pobliżu przyszłej trasy.
Od decyzji wpłynęły liczne odwołania. Ostatecznie na początku 2021 r. oba dokumenty zostały unieważnione. GDOŚ uznał, że RDOŚ w Białymstoku nie miał prawa wydać decyzji dotyczącej obwodnicy Warszawy. Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który unieważnił wspomnianą decyzję GDOŚ z 2021 r. Także i te wyroki (dla każdego z odcinków) zostały zaskarżone. Wyrok NSA nie przyniósł jednak rozstrzygnięcia, gdyż sąd skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA.
W październiku WSA rozpatrzył sprawę odcinka Drewnica – Ząbki i uchylił zaskarżoną decyzję GDOŚ (tę, która uchylała decyzje środowiskowe) oraz umorzył postępowanie prowadzone przez RDOŚ Białystok.
GDDKiA ma już uzasadnienie wyroku. W uproszczeniu, zdaniem sądu, GDOŚ uchylając decyzje środowiskowe dla wschodniej obwodnicy nie zbadał w sposób dostateczny czy postępowanie środowiskowe w sprawie warszawskiej inwestycji powinno być przeniesione do Białegostoku. W praktyce oznacza to, że GDOŚ musi ponownie przeanalizować materiały i stwierdzić czy RDOŚ w Białymstoku był właściwym organem, żeby wydać decyzje środowiskowe. Wyrok WSA może być jeszcze zaskarżony do NSA.
Przed WSA nie odbyła się jeszcze rozprawa dotycząca drugiego z odcinków WOW, tj. Ząbki – Warszawa Wchód. Można się spodziewać, że wyrok w analogicznej sprawę będzie podobny. – GDDKiA nadal nie może działać w zakresie realizacji inwestycji. To kolejne miesiące oczekiwania na dalsze procedowanie – stwierdza inwestor.
Dwa odcinki między węzłami Drewnica i Warszawa Wschód to ostatnie fragmenty potrzebne, że domknąć ring drogowy wokół stolicy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.