Są pieniądze na przygotowania do budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w ciągu drogi krajowej nr 73. Obwodnica ma powstać w nowym przebiegu.
Minister infrastruktury podpisał program inwestycyjny dla tej inwestycji. Oznacza to przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla inwestycji w nowym śladzie i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu.
Droga ma przebiegać przez teren powiatów tarnowskiego i dębickiego. Połączy autostradę A4 z drogą krajową nr 94. Planowana inwestycja ma mieć ok. 10 km a jej konkretne warianty będą rozpatrywane na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Ten dokument wskaże także gdzie będzie zlokalizowany nowy węzeł na autostradzie A4 na północ od Pilzna.
Wyświetl większą mapę
– Dzięki budowie połączenia autostrady A4 z DK-94 zmniejszy się ruch w Tarnowie, ponieważ kierowcy jadący DK-73 pomiędzy Pilznem a A4 nie będą musieli wjeżdżać do Tarnowa – ominą miasto od wschodu. Zaoszczędzą tym samym czas i sprawniej dotrą do celu. Skorzystają również mieszkańcy Tarnowa, bo wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miasta poprawi bezpieczeństwo na drogach i przepustowość ulic, a jednocześnie zmniejszy się hałas i emisja zanieczyszczeń wynikająca z transportu – powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– W ten sposób kończymy jałowe rozmowy z władzami miasta Tarnowa na temat poprowadzenia wschodniej obwodnicy miasta częściowo w jego granicach – dodał minister.
Droga krajowa nr 73 to ważny szlak komunikacyjny, który łączy m.in. Kielce, Morawicę, Chmielnik, Busko Zdrój, Pacanów, Szczucin, Dąbrowę Tarnowską, Tarnów, Pilzno i Jasło. Na dwudziestokilometrowym odcinku od Pilzna (woj. podkarpackie) do Tarnowa (woj. małopolskie) ma wspólny przebieg z DK-94. Na ośmiokilometrowym odcinku od węzła na ul. Lwowskiej w Tarnowie do węzła A4 Tarnów Centrum przebiega przez miasto.
Mieszkańcy miejscowości położonych przy DK-73 na południe od DK-94, w tym Pilzna i Jasła mają ograniczony dostęp do autostrady A4. Mogą na nią wjechać korzystając z węzła Tarnów Centrum albo z węzła Dębica Wschód, które są oddalone od siebie o ok. 30 km. Podobnie jak kierowcy kursujący DK-73 na trasie Kielce – Jasło.
Budowa węzła na A4 w okolicy Pilzna i wykonanie podłączenia drogowego do DK-94 są więc społecznie oczekiwane.
Łącznik A4-DK-94 oprócz funkcji obwodnicy będzie pozytywnie wpływał na rozwój gospodarczy regionu na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego. Zwiększy też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych w południowo-wschodniej Polsce.
Proces przygotowawczy dla odcinka od autostrady A4 do drogi krajowej DK-94 przewidziany jest na lata 2022-2026. Będzie obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.