Systemem viaTOLL objęta jest aktualnie sieć 3152 km dróg, w tym 816 km dróg krajowych, 1255 km dróg ekspresowych i 1082 km autostrad. Do końca września 2015 roku system przyniósł wpływy w wysokości 5,096 mld zł.
Wysokość pobranych opłat rośnie
We wrześniu opłaty elektroniczne od pojazdów ciężkich, pobierane za pomocą urządzenia viaBOX, miały wartość 118,370 mln zł. Stale rośnie natomiast wartość opłat elektronicznych pobieranych od samochodów osobowych za pomocą urządzenia viaAUTO. Podczas gdy w kwietniu 2015 roku wynosiły one prawie 658,5 tys. zł, we wrześniu tego samego roku sięgnęły już 842,728 tys. zł.
We wrześniu spadła nieco wartość opłat manualnych pobieranych na autostradach A2 i A4. W miesiącu tym wpływy wyniosły 18,673 mln zł, a w sierpniu i lipcu były wyższe o około 1 mln zł. Mimo to, w ostatnim półroczu obserwowano wzrost opłat pobieranych manualnie.
Najbardziej dochodowe drogi
Od początku kwietnia 2015 roku do końca września największe dochody z systemu viaTOLL udało się osiągnąć dzięki poborowi opłat na autostradzie A4 i było to ponad 203 mln zł.
Na drugim miejscu znajduje się droga ekspresowa S8 z wynikiem 106,21 mln zł. Trzecie miejsce należy do autostrady A2, na której pobrano opłaty w wysokości 79,12 mln zł.
Bardziej ekologiczne pojazdy
Stawki opłat w systemie viaTOLL są uzależnione między innymi od limitów emisji spalin, które dzielą pojazdy na kilka klas EURO. Im wyższa klasa, a więc mniejsza szkodliwość dla środowiska, tym niższa stawka za przejazd drogą płatną.
We wrześniu 2015 roku drogami płatnymi poruszało się 6,01% pojazdów o klasie EURO 6 i jest to wartość o niemal 4% lepsza niż rok wcześniej, gdy pojazdów o tej klasie było 2,26% z całości. Na podobnym poziomie utrzymuje się odsetek pojazdów o klasie EURO 5 – 36,85% we wrześniu 2015 roku i 35,26% w tym samym miesiącu roku poprzedniego.
Więcej informacji znajdziesz w Monitorze.