Wojewoda kujawsko-pomorski Michał Sztybel na koniec października wydał decyzję o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S10. Tym samym mogła rozpocząć się budowa pierwszego odcinka nowej trasy pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Teraz wojewoda wskazuje, dlaczego ta inwestycja jest kluczowa dla regionu.
Budowa drogi ekspresowej S10 jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
31 października wydana została decyzja ZRID dla pierwszego odcinka. Trasa została podzielona na cztery odcinki: Bydgoszcz Południe – Emilianowo wraz z rozbudową DK25, Emilianowo – Solec, Solec – Toruń Zachód i Toruń Zachód – Toruń Południe. S10 pomiędzy największymi miastami województwa liczyć będzie około 50 kilometrów długości. Dodatkowy fragment DK25 będzie natomiast miał 5 km. Docelowo trasa S10 stanowić ma najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską, a także będzie odpowiadać za odciążenie autostrady A2. Wiele na budowie S10 skorzystać mogą jednak również Toruń, Bydgoszcz i całe województwo.
S10 kluczowa dla regionu Toruń i Bydgoszcz to dwa najważniejsze miasta w kujawsko-pomorskim, które od lat czekały na doskonałe połączenie drogowe. Sprawę załatwić może wybudowanie S10. Wojewoda Michał Sztybel jest zadania, że „budowa drogi ekspresowej S10 to kluczowy projekt, który będzie miał ogromne znaczenie zarówno dla rozwoju regionu jak i obronności”.
– Inwestycja wpłynie na poprawę komunikacji między Bydgoszczą a Toruniem, co nie tylko skróci czas podróży, ale także zwiększy dostępność obu miast dla inwestorów i przedsiębiorców. Zyskają na tym zarówno mieszkańcy, którzy będą mogli szybciej i bezpieczniej przemieszczać się między miastami, jak i lokalna gospodarka, dla której sprawny transport towarów i usług jest niezwykle istotny. Powstanie drogi S10 ułatwi dostęp do miejsc pracy, edukacji i usług w obu miastach. Lepsze połączenie może sprawić, że osoby będą bardziej skłonne do osiedlania się w rejonach sąsiadujących z nową trasą, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do wyrównania potencjału rozwojowego różnych części regionu – wylicza korzyści wojewoda.
Najlepszym dowodem na szereg korzyści jest znaczące skrócenie czasu podróży pomiędzy największymi ośrodkami województwa. Szacuje się, że ten ulegnie skróceniu o około 30 minut, biorąc pod uwagę długość odcinka i dozwoloną prędkość, przy znacznej poprawie bezpieczeństwa.
– Patrząc w przyszłość, województwo kujawsko-pomorskie zyska dzięki tej inwestycji nowoczesną infrastrukturę drogową, która przyczyni się do jego dalszego rozwoju. To projekt, który otwiera nowe możliwości, ale jednocześnie wymaga wspólnego wysiłku wszystkich zainteresowanych stron, aby jego realizacja przebiegała sprawnie i zgodnie z planem – dodaje Sztybel.
Wyzwanie dla województwa
Wybudowanie 50 kilometrów drogi pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem to jednak nie tylko szansa, ale też wyzwanie realizacyjne, które dotyczyć będzie wielu obszarów.
– Budowa drogi na tak dużą skalę wiąże się z koniecznością reorganizacji ruchu drogowego na istniejącej trasie, co może powodować przejściowe trudności dla kierowców. Wymaga to również koordynacji działań z różnymi służbami i podmiotami odpowiedzialnymi za utrzymanie bezpieczeństwa oraz minimalizację utrudnień – wymienia polityk.
Sztybel wskazał, że „ważnym elementem będzie również edukacja kierowców i podnoszenie ich świadomości, aby zrozumieli zmiany w organizacji ruchu oraz zasady bezpiecznego poruszania się po drodze w trakcie prac budowlanych”. W związku z tym m.in. na czas robót, na początku wiosny, można spodziewać się czasowego zmniejszenia dozwolonej prędkości, co ma poprawić bezpieczeństwo na tamtejszych drogach.
Jakie inwestycje dalej?
Ukończenie odcinka S10 pomiędzy Toruniem i Bydgoszczą jest ważne dla województwa, jednak wojewoda zwraca uwagę na kolejne inwestycje, o których należy pamiętać i władze wiedzą o nich już teraz. Chodzi m.in. o stworzenie drogi ekspresowej S10 na całej długości w granicach województwa, ale nie tylko.
– Także dokończenie drogi S5 w stronę województwa Warmińsko – Mazurskiego. Jako Wojewoda wspieram także inicjatywę utworzenia nowej drogi krajowej utworzonej między innymi z DK 25 tzw. Via Pomerania. W tej sprawie skierowałem wniosek do Ministerstwa Infrastruktury – zdradza Michał Sztybel.
Wojewoda wyznaje również że w najbliższym czasie będzie aktualizował z Ministerstwem Obrony Narodowej drogi w województwie, które mogą mieć znaczenie dla obronności.