Jest już decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi S19 od Sokółki do granicy z Białorusią w Kuźnicy. Plac budowy ma być przekazany wykonawcy jeszcze w tym roku.
Ten odcinek ma niespełna 16 km długości. Będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP, a na dalszych 10,5 km nowej trasa powstanie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ruchu o nośności 11,5 tony/oś.
Przy samym przejściu granicznym zaplanowanych jest sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi będzie to nawierzchnia bitumiczna – informuje GDDKiA.
W ciągu trasy zaplanowano dwa węzły. Pierwszy z nich - Kuźnica, gdzie istniejąca obecnie droga krajowa nr 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie się krzyżować z drogą ekspresową S19. W rejonie tego węzła dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica – Sokółka oraz Kuźnica – Białystok.
Drugi węzeł to Sokółka Północ. Tu istniejąca droga krajowa nr 19 (docelowo droga wojewódzka) będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19. Węzeł obsłuży relację Kuźnica – Sokółka. Do czasu wykonania dal-szych odcinków drogi S19 (decyzja środowiskowa jest badana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w postępowaniu odwoławczym), węzeł umożliwi wjazd z istniejącej drogi krajowej nr 19 na odcinek drogi ekspresowej.
Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego.
Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych . Na tym MOP-ie przewidziano m.in. aż 827 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, 40 dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym, 210 stanowisk dla aut osobowych oraz 10 dla autobusów, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną.
Cała inwestycja ma być zrealizowana w systemie Projektuj i buduj. Droga ma być gotowa pod koniec 2024 roku.
Umowa na realizację tego odcinka została podpisana w marcu ubiegłego roku. Wykonawcą jest Porr, a wartość umowy to 526,22 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.