Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wnioski z IV Konferencji BRD: Skuteczniej egzekwować przepisy ruchu drogowego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polski Kongres Drogowy

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wnioski z IV Konferencji BRD: Skuteczniej egzekwować przepisy ruchu drogowego
fot. Włodzimierz Włoch
W końcu 2013 roku przesłane zostały do parlamentarzystów, władz państwowych i samorządowych wnioski IV Konferencji BRD Polskiego Kongresu Drogowego. Kilka z nich dotyczy egzekwowania przepisów ruchu drogowego i polityki karania za ich nieprzestrzeganie, w tym m.in. podwyższenia kar za prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.

Efektem IV Konferencji BRD Polskiego Kongresu Drogowego „Działania WORD dla poprawy bezpieczeństwa. Młodzi na drodze – prawo do życia”, która obradowała w dniach 26-27 września ub.r. w Janowie koło Chełma (woj. lubelskie) stały się dokument zawierający wnioski, odnoszące się do wielu obszarów mających wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Wnioski trafiły do polityków i przedstawicieli administracji, którzy mają wpływ na kształt przepisów prawa i praktykę ich stosowania.

 

Wśród postulatów dotyczących egzekwowania przepisów ruchu drogowego znalazło się podwyższenie grzywien w formie mandatu karnego za wykroczenia, które są głównymi przyczynami wypadków drogowych. Dotyczy to zwłaszcza przekroczenia dozwolonej prędkości, nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego wyprzedzania oraz naruszenia przepisów o zachowaniu się wobec pieszych. Zdaniem uczestników konferencji zmiany wymaga także polityka karania przez sądy za przestępstwa z art. 178a kodeksu karnego. („Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.). Grzywny nakładane przez sądy za tego rodzaju przestępstwa są bardzo często niższe od grzywien stosowanych przez policjantów w postępowaniu mandatowym za wykroczenia popełniane w ruchu drogowym, co nie jest prawidłowe biorąc pod uwagę potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa.

 

Proponuje się również, by odmowa poddania się badaniu stanu trzeźwości urządzeniem przeznaczonym do tego rodzaju badań była automatycznie kwalifikowana jako popełnienie przestępstwa z art. 178 a § 1 lub 2kk co spowoduje zaoszczędzenie czasu służby policjantów na wykonywanie czynności związanych z przewiezieniem osoby zatrzymanej do oceny stanu trzeźwości w celu pobrania krwi do badań na zawartość alkoholu w organizmie w placówce medycznej.

 

Powodem powstawania niebezpiecznych zdarzeń w ruchu drogowym jest także niedostatek umiejętności kierowców. W obszarze problemów dotyczących kształcenia i doskonalenia umiejętności kierowców zwraca się uwagę na wzmocnienie roli instruktora nauki jazdy poprzez zaostrzenie warunków jakie powinni spełniać kandydaci na przyszłych instruktorów. Dotyczy to zwłaszcza uzyskania zaświadczenia psychologa w zakresie spełniania określonych cech intelektualnych, gwarantujących prawidłowe i umiejętne przeprowadzenie nauki jazdy. Konieczne jest także jak najszybsze wprowadzenie ustawowego obowiązku doszkalania młodych kierowców z zakresu doskonalenia techniki jazdy w okresie między czwartym, a ósmym miesiącem pierwszego roku po uzyskaniu prawa jazdy kat. „B”.

 

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego powinny otrzymać możliwość prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów. Przyczyni się to do poprawy wyszkolenia instruktorów i co za tym idzie właściwego doboru przez instruktora środków dydaktycznych stosowanych podczas cyklu szkolenia kierowcy w celu uzyskania jak najlepszych efektów szkoleniowych. Niezbędna jest również korekta przepisów prawa w celu uruchomienia szkoleń i egzaminów na kat. prawa jazdy „AM”, ponieważ obecnie ze względu na trudności w jej realizacji motorowerzyści jeżdżą po drogach publicznych bez wymaganych uprawnień.

 

Bezpieczeństwo na drogach zwiększy się także dzięki powszechnemu wychowaniu komunikacyjnemu. Po raz kolejny zgłoszony został postulat o wprowadzenie do programu nauczania początkowego w szkołach podstawowych dostatecznej ilości godzin w zakresie nauki podstawowych zasad BRD oraz udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Wymaga to przygotowanie kadr oświatowych poprzez organizowanie szkoleń dla nauczycieli z udziałem WORD, Policji, Stacji Ratownictwa Medycznego. W wybranych szkołach i przedszkolach powinny powstać pracownie BRD przy udziale poszczególnych WORD-ów oraz lokalnych samorządów. 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Drogi i autostrady

CUPT przyznało środki na kampanię społeczną dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

Mikołaj Kobryński 03 sierpnia 2023

Spada liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w Polsce

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Drogi i autostrady

Pandemia jak ruch drogowy?

Simetra 13 października 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5