Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wniosek o strategię karpacką trafi do instytucji UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
05-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MIiR

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wniosek o strategię karpacką trafi do instytucji UE
fot. ZDW
Dziś w Krynicy podpisana została Deklaracja Karpacka. Dokument sygnowany przez przedstawicieli rządów Polski, Węgier, Słowacji i Ukrainy umożliwi skierowanie wniosku do instytucji UE o rozpoczęcie prac nad Strategią Karpacką. Nasz kraj reprezentował minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

Deklarację Karpacką podpisali 5 września 2018 roku: minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, węgierski wicepremier i minister finansów Mihaly Varga, pierwszy wicepremier i minister rozwoju gospodarczego oraz handlu Ukrainy Stepan Kubiw, słowacka dyrektor generalna w gabinecie wicepremiera ds. inwestycji i informatyzacji w Ministerstwie Finansów Denisa Žiláková.

Dokument umożliwi skierowanie wniosku o rozpoczęcie prac nad Strategią Karpacką do instytucji UE.

– Deklaracja karpacka otwiera Strategii Karpackiej drzwi do uzgodnień na forum Unii Europejskiej – stwierdził minister Jerzy Kwieciński.

Strategia Karpacka będzie dokumentem, który pozwoli na ściślejszą współpracę państw regionu w różnych obszarach. Docelowo ma stać się unijną strategią makroregionalną, co oznacza, że powstanie po uzgodnieniach pomiędzy Komisją Europejską a zainteresowanymi państwami. Polska jest autorem projektu strategii.

Minister Kwieciński ocenił, że głównym celem strategii jest zmiana sposobu postrzegania Karpat, dziś widzianego jako makroregion peryferyjny. - Karpaty łączą różne regiony i państwa na wielu płaszczyznach: geograficznej, etnologicznej, kulinarnej, przyrodniczej, historycznej, turystycznej. Trzeba tylko te porozrzucane puzzle uporządkować i stworzyć platformę współpracy. Tym właśnie będzie Strategia Karpacka” – powiedział Kwieciński.

Strategia będzie kłaść nacisk na zrównoważony, zielony i spójny rozwój regionu. Przykładowymi projektami, które mogły być realizowane w ramach strategii są: Via Carpathia, wsparcie rozwoju infrastruktury turystycznej, promocja tradycyjnych produktów regionalnych.
Korzyści z przyjęcia Strategii Karpackiej to między innymi: dostęp do dedykowanych środków w budżecie UE, nowy impuls dla współpracy w zakresie inwestycji, „szyte na miarę” rozwiązania dla regionu.

Co dalej

Podpisanie deklaracji daje możliwość wystąpienia o rozpoczęcie prac nad przygotowaniem makroregionalnej strategii dla Karpat na forum UE, a w dalszej perspektywie stworzenie konkretnych programów i projektów rozwojowych dla tych terenów. Do grona sygnatariuszy będą mogły dołączyć też inne kraje, na terenie których leżą Karpaty. W Polsce strategią karpacką objęte byłyby regiony geograficznie przynależące do Karpat, czyli województwa podkarpackie i małopolskie.

Europejskie strategie makroregionalne

Strategia karpacka ma szansę stać się 5 strategią makroregionalną UE i drugą górską (po strategii alpejskiej). Takie strategie to ważny element europejskiej współpracy terytorialnej w UE. Strategia karpacka wzmacniałaby współpracę w osi północ-południe jednocześnie będąc częścią inicjatywy Trójmorza.

Aktualnie UE ma 4 strategie makroregionalne: Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego (2009), Strategia UE dla Regionu Dunaju (2011), Strategia UE dla Regionu Adriatycko-Jońskiego (2014), Strategia UE dla Regionu Alpejskiego (2015).
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Unia Europejska: 21 rosyjskich linii na lotniczej czarnej liście

Intermodal i logistyka

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Drogi i autostrady

Unia Europejska: Na kolei coraz bezpieczniej

Intermodal i logistyka

Unia Europejska: Na kolei coraz bezpieczniej

inf. prasowa 02 listopada 2016

Koleje towarowe w Europie tkwią w stagnacji

Intermodal i logistyka

2 mln euro na rozwój portów w Świnoujściu i Trelleborgu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Unia Europejska: 21 rosyjskich linii na lotniczej czarnej liście

Intermodal i logistyka

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Drogi i autostrady

Unia Europejska: Na kolei coraz bezpieczniej

Intermodal i logistyka

Unia Europejska: Na kolei coraz bezpieczniej

inf. prasowa 02 listopada 2016

Koleje towarowe w Europie tkwią w stagnacji

Intermodal i logistyka

2 mln euro na rozwój portów w Świnoujściu i Trelleborgu

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5