M. Franczak
Umowy z konsorcjum firm Salini Polska (lider), Impregilo (partner) i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (partner) zostały zawarte na odcinki: Czerniewice – Brzezie (na kwotę ponad 450 mln zł brutto) i Brzezie – Kowal (na kwotę ponad 608,7 mln zł brutto). Konsorcjum zrealizuje wszystkie niedokończone przez poprzedniego wykonawcę elementy drogi, tj. warstwy konstrukcyjne nawierzchni, prace na wiaduktach, węzłach autostradowych i drogach serwisowych oraz pozostałą część nasypów.
Na dokończenie budowy autostrady A1 nowi wykonawcy będą mieli od dnia podpisania umowy 11 miesięcy - na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz 12 miesięcy na odcinku Brzezie – Kowal. Kierowcy będą mogli pojechać tymi odcinkami kilka miesięcy wcześniej, bowiem zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji przetargowej oraz umowie, wykonawca jest zobowiązany udostępnić oba odcinki do ruchu odpowiednio po 8 i 9 miesiącach od podpisania umowy.
Kilka miesięcy temu GDDKiA odstąpiła od umów z konsorcjum irlandzkich firm (SRB Civil Engineering Limited i John Sisk & Son Limited) oraz firm z grupy PBG (PBG, Aprivia, Hydrobudowa Polska), dotyczących budowy trzech odcinków autostrady A1: odcinka Czerniewice – Odolion, odcinka Odolion – Brzezie oraz odcinka Brzezie – Kowal.
W związku z upadłością firm z grupy PBG oraz brakiem porozumienia w sprawie kontynuacji prac przez irlandzkie firmy wstrzymane zostały wszystkie roboty budowlane na obiektach inżynierskich, obiektach kubaturowych oraz drogach na tych odcinkach autostrady. W tej sytuacji GDDKiA została zmuszona do rozpisania nowego przetargu na dokończenie tych prac.