Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował wyniki z otwarcia ofert w przetargu na projekt i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Łącznie do zamawiającego dotarły cztery propozycje. Ich wartość zaczyna się od ok. 618 do ok. 825 mln zł.
Najniższą cenę w przetargu zaoferowało konsorcjum firm Toto Costruzioni Generali i ICM z Włoch (618,581 mln zł). Kolejne oferty pochodziły od konsorcjów Astaldi i Ghella (727,098 mln zł), PORR Polska, PORR Bay GmbH, Gulermak i Energopol (793,186 mln zł) oraz China Harbour Engineering Company i Mosty Łódź (825,868 mln zł). Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy.
Budżet inwestora jest równy 789,769 mln zł. – Złożone w postępowaniu oferty będą sprawdzane, po to aby wybrać ofertę najkorzystniejszą. Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu możemy spodziewać się pod koniec tego roku – informuje GDDKiA. – Tunel w Świnoujściu powinien powstać do końca 2021 roku – dodaje.
Podczas oceny ofert zamawiający będzie brał pod uwagę cenę (90%) oraz termin realizacji (10%). Jednak z uwagi na to, że wszyscy oferenci zaproponowali taki sam okres realizacji liczyć się będzie tylko cena.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
– Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna – informuje Generalna Dyrekcja.