Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. – Po dokładnym sprawdzeniu i weryfikacji 4 złożonych w postępowaniu ofert stwierdzono, iż najkorzystniejsza jest oferta konsorcjum włoskich firm Astaldi i Ghella – informuje zamawiający.
Umowa wkrótce
– Jeżeli nie będzie odwołań i wszelkie kontrole przebiegną sprawnie, to na początku przyszłego roku umowa będzie mogła zostać podpisana. Z wielką starannością i zaangażowaniem realizujemy swoje obowiązki jako inwestor zastępczy, tak aby procedura przetargowa, a następnie realizacja tej bardzo ważnej inwestycji przebiegała sprawnie – mówi Łukasz Lendner dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Pozostałe cztery firmy, które również złożyły oferty, będą miały 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań od wyboru wykonawcy. Dokumentację postępowania sprawdzi jeszcze Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Według informacji podanych przez zamawiającego – realizacja tunelu w Świnoujściu powinna zakończyć się do końca 2021 roku.
Odrzucona najtańsza oferta
Zamawiający otrzymał oferty od czterech konsorcjów. Najniższą cenę w przetargu zaoferowało konsorcjum firm Toto Costruzioni Generali i ICM z Włoch (618,581 mln zł). Ta propozycja została jednak odrzucona. Kolejne oferty pochodziły od konsorcjów Astaldi i Ghella (727,098 mln zł), PORR Polska, PORR Bay GmbH, Gulermak i Energopol (793,186 mln zł) oraz China Harbour Engineering Company i Mosty Łódź (825,868 mln zł). Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy.
Budżet inwestora przy tej inwestycji wynosi 789,769 mln zł. Oferty były oceniane według kryteriów: cena (90%) oraz termin realizacji (10%).
Wyczekana przeprawa
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Wspomniane powyżej problemy rozwiąże powstanie tunelu drogowego. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.