Jak podaje podlaski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na zawarcie umowy na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 Łomża – Kolno będziemy musieli jeszcze poczekać. Mimo to, że na początku września oferta firmy TOTO Costruzioni Generali pomyślnie przeszła kontrolę prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, to termin podpisania kontraktu nadal jest przekładany.
Przetarg z długą historią
Postepowanie na realizację ważnego odcinka drogi S61 leżącego w ciągu szlaku Via Baltica ruszył 31 marca 2017 roku i jest to jeden z najbardziej burzliwych przetargów prowadzonych przez GDDKiA w Białymstoku (
dokładniej całą sprawę opisywaliśmy tutaj).
Ostatecznie wykonawcą inwestycji ma zostać włoska firma TOTO Costruzioni Generali, która zaproponowała realizację prac za 525,681 mln zł. Oferent pomyślnie przeszedł już kontrolę UZP, o czym informowaliśmy na początku września, termin podpisania umowy jest jednak przekładany.
Jeszcze do niedawna mówiono o końcówce bieżącego miesiąca, a z aktualnych informacji wynika, że najszybciej odbędzie się to w pierwszej dekadzie października. Jak podaje GDDKiA – ponowione zostało wezwanie do przedłożenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Należy więc czekać.
Jak to się może skończyć?
Odkładanie w czasie zawarcia kontraktu może niepokoić. Podobną sytuację mieliśmy w przypadku tunelu w Świnoujściu (
więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj). Tam, również włoska firma, Astladi, przesuwała podpisanie umowy, a ostatecznie od niego odstąpiła, a inwestycja trafiła w ręce firmy PORR.
W przypadku S61 Łomża – Kolno może być podobnie. Propozycja firmy TOTO jest w tym przetargu piata pod względem ceny (i stanowi ok. 55% budżetu przewidzianego na realizację przedsięwzięcia. Wyższe koszty przeprowadzenia prac zaoferowały firmy: Polaqua (672,635 mln zł), TOTO (525,681 mln zł), Budimex (549,681 mln zł), a także Mota-Engil (541,256 mln zł) oraz konsorcja: Salini Impregilo i Salini Polska (711,707 mln zł), Eurovia i Warbud (642,439 mln zł) oraz PBDiM i Gϋlermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt (711,349 mln zł).
W tej sytuacji GDDKiA będzie mogła proponować realizację przedsięwzięcia innemu wykonawcy. Pytanie jednak, czy któryś z nich będzie chętny do podpisania umowy po tak długim czasie od złożenia oferty.
Odcinek Via Baltica
Inwestycja przewiduje budowę trasy o długości 12,922 km w ciągu S61 oraz 6,963 km w ciągu drogi krajowej nr 64. Będzie to trasa od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” w okolicach Kisielnicy. Ten odcinek obejmuje budowę nowego mostu przez Narew. Jego długość wyniesie 1,2 km metrów. Wspomniana część DK-64 będzie stanowiła północą obwodnicę Piątnicy.
Droga leży w ciągu Via Baltica. Obecnie trwają prace nad cały ciągiem tej europejskiej trasy. Odcinki bezpośrednio łączące się z omawianym fragmentem (Obwodnica Łomży i S61 Kolno – Stawiski) mają już swoich wykonawców.