W grudniu GDDKiA rozwiązała umowy z wykonawcami trzech odcinków drogi ekspresowej S19 koło Białegostoku. Powód był dość nietypowy – w czasie gdy odcinki były już na etapie realizacji w trybie zaprojektuj i wybuduj sąd unieważnił decyzję środowiskową. Niebawem powinna być nowa decyzja.
Chodzi o odcinki: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe wraz z odcinkiem DK-65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe – Ploski. Łącznie mowa o 37 km drogi ekspresowej oraz 13,5 km drogi krajowej. Decyzja środowiskowa, na podstawie której miały być budowane te odcinki, najpierw – na początku 2022 roku - została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. GDDKiA złożyła wniosek o kasację, ale Naczelny Sąd Administracyjny w listopadzie oddalił skargę. W tej sytuacji kontynuowanie prac przy rozpoczętych już inwestycjach było niemożliwe.
Początkowo GDDKiA informowała, że będzie rozmawiać z wykonawcami (Budimex, Aldesa Construcciones oraz Mota-Engil Central Europe) w sprawie ewentualnego przedłużenia kontraktów, tak, żeby po uzyskaniu nowej decyzji środowiskowej jak najszybciej ruszyły prace.
Ostatecznie jednak inwestor uznał, że wobec wyroku NSA odstąpi od umów z wykonawcami.
- Po wyroku NSA oddalającym skargę GDDKiA uaktualniliśmy i zmodyfikowaliśmy zgodnie z wyrokami sądów raport oddziaływania na środowisko i przedłożyliśmy go do RDOŚ – informuje Rafał Malinowski z białostockiego oddziału GDDKiA. Dokumenty zostały złożone 21 lutego 2021 r. Wniosek jest jeszcze procedowany. - Pod koniec czerwca RDOŚ zawiadomił o zakończeniu postępowania dowodowego i możliwości wydania decyzji w tej sprawie do 31 lipca br. – podaje przedstawiciel oddziału.
Problem z odwołaniami od decyzji środowiskowej wystąpił również w przypadku odcinków S19 na północ od Białegostoku, tj. Sokółka - Dobrzyniewo. Po odwołaniach decyzję zatwierdził Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska. To zakończyło postępowanie administracyjne i uczyniło decyzję ostateczną. Jednak nie jest ona prawomocna – dokument został zaskarżony do WSA w Warszawie, a sad wojewódzki jeszcze jej nie rozpatrzył.
GDDKiA rusza jednak z przetargami – decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia GDDKiA podjęcie tych działań.
Niedawno został ogłoszony przetarg na fragment Sokółka – Czarna Białostocka. Zgodnie z zapowiedziami jeszcze w lipcu ruszą przetargi na kolejne odcinki, tj. od węzła Czarna Białostocka do węzła Białystok Północ i od węzła Białystok Północ do węzła Dobrzyniewo.