Nowy program zastąpi „schetynówki”
Kilka dni temu napisaliśmy, że w 2015 roku zadania związane z programem tzw. schetynówek przejmie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (do tej pory podlegał on Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji). MIR przygotował już projekt zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapisano w nim, że na 2016 r. w budżecie znajdzie się co najmniej 900 mln zł na drogi lokalne. Zgodnie z projektem, JST będę mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zadania związane z budową lub przebudową dróg publicznych powiatowych i gminnych. W budżecie państwa stworzona będzie rezerwa celowa przeznaczona na finansowania zadań dotyczących budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi realizowanych przez JST.
Z projektu wynika, że zmiany polegają na zastąpieniu obecnego Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (określanego popularnie mianem „schetynkówek”, który obowiązuje w latach 2015-16, nowym mechanizmem, który zapewni dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych. Będzie on w dużej części opierał się na programie schetynówek.
– Plany rządu w zakresie finansowania dróg lokalnych należy przyjąć z zadowoleniem. Niezbędny jest bowiem program, pozwalający na kontynuację inwestycji rządowych w lokalną infrastrukturę drogową. Tym bardziej, że Komisja Europejska zgodzi się na inwestowanie w drogi lokalne na poziomie nie większym niż 15 proc. wszystkich nakładów na drogi w programach operacyjnych perspektywy finansowej 2014-20 – zauważa Mieczysław Borówka.
Program dobry, ale…
Jednocześnie, wicedyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w UMWW informuje, że władze woj. wielkopolskiego pozytywnie oceniają plany przejęcia tego mechanizmu (dawnych „schetynówek”, czyli Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych) przez MIR. – Niewątpliwie nie powinno zajmować się tym, jak dotąd, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z mieszanymi uczuciami przyjmujemy natomiast informację o tym, że regionalne komponenty tego programu wdrażać będą wojewodowie. Stoimy na stanowisku, iż zadania w tym zakresie powinny przejąć samorządy wojewódzkie. Tylko one mają kompetencje z zakresu rozwoju regionu – dodał Mieczysław Borówka.
Wielkopolscy samorządowcy zapowiadają, że będą tę kwestię podnosić w przygotowanym w ostatnich dniach Stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego. – Będziemy wnioskować, by o zakresie i formach wsparcia dróg lokalnych decydowały samorządy regionów, które są najlepiej przygotowane do realizacji tego zadania – zauważył Mieczysław Borówka.
Nowe wsparcie dla JST dotyczące dofinansowania budowy lub przebudowy dróg lokalnych będzie polegało na stworzeniu rezerwy celowej na dofinansowanie tych zadań. Wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 50 procent kosztów realizacji zadania. Podziału środków będzie dokonywał minister właściwy ds. transportu. Co roku minister będzie dokonywał podziału rezerwy. Nabór wniosków będzie przeprowadzany, jak do tej pory, przez wojewodę.
Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.