Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wielkopolskie: Pieniądze na drogi lokalne powinni dzielić marszałkowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Data publikacji:
10-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wielkopolskie: Pieniądze na drogi lokalne powinni dzielić marszałkowie
Fot. Zorba the Geek, commons.wikimedia.org, CCA
– Program przebudowy dróg gminnych i powiatowych powinni wdrażać marszałkowie, a nie wojewodowie – ocenia w rozmowie z portalem "RynekInfrastruktury.pl" Mieczysław Borówka, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Regionalnej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

Nowy program zastąpi „schetynówki”

Kilka dni temu napisaliśmy, że w 2015 roku zadania związane z programem tzw. schetynówek przejmie Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (do tej pory podlegał on Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji). MIR przygotował już projekt zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapisano w nim, że na 2016 r. w budżecie znajdzie się co najmniej 900 mln zł na drogi lokalne. Zgodnie z projektem, JST będę mogły otrzymywać dotacje z budżetu państwa na zadania związane z budową lub przebudową dróg publicznych powiatowych i gminnych. W budżecie państwa stworzona będzie rezerwa celowa przeznaczona na finansowania zadań dotyczących budowy lub przebudowy skrzyżowań dróg publicznych powiatowych i gminnych z drogami krajowymi realizowanych przez JST.

Z projektu wynika, że zmiany polegają na zastąpieniu obecnego Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (określanego popularnie mianem „schetynkówek”, który obowiązuje w latach 2015-16, nowym mechanizmem, który zapewni dofinansowanie inwestycji na drogach lokalnych. Będzie on w dużej części opierał się na programie schetynówek.

– Plany rządu w zakresie finansowania dróg lokalnych należy przyjąć z zadowoleniem. Niezbędny jest bowiem program, pozwalający na kontynuację inwestycji rządowych w lokalną infrastrukturę drogową. Tym bardziej, że Komisja Europejska zgodzi się na inwestowanie w drogi lokalne na poziomie nie większym niż 15 proc. wszystkich nakładów na drogi w programach operacyjnych perspektywy finansowej 2014-20 – zauważa Mieczysław Borówka.

Program dobry, ale…

Jednocześnie, wicedyrektor Departamentu Polityki Regionalnej w UMWW informuje, że władze woj. wielkopolskiego pozytywnie oceniają plany przejęcia tego mechanizmu (dawnych „schetynówek”, czyli Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych) przez MIR. – Niewątpliwie nie powinno zajmować się tym, jak dotąd, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z mieszanymi uczuciami przyjmujemy natomiast informację o tym, że regionalne komponenty tego programu wdrażać będą wojewodowie. Stoimy na stanowisku, iż zadania w tym zakresie powinny przejąć samorządy wojewódzkie. Tylko one mają kompetencje z zakresu rozwoju regionu – dodał Mieczysław Borówka.

Wielkopolscy samorządowcy zapowiadają, że będą tę kwestię podnosić w przygotowanym w ostatnich dniach Stanowisku negocjacyjnym do Kontraktu Terytorialnego. – Będziemy wnioskować, by o zakresie i formach wsparcia dróg lokalnych decydowały samorządy regionów, które są najlepiej przygotowane do realizacji tego zadania – zauważył Mieczysław Borówka.

Nowe wsparcie dla JST dotyczące dofinansowania budowy lub przebudowy dróg lokalnych będzie polegało na stworzeniu rezerwy celowej na dofinansowanie tych zadań. Wsparcie będzie mogło wynieść maksymalnie 50 procent kosztów realizacji zadania. Podziału środków będzie dokonywał minister właściwy ds. transportu. Co roku minister będzie dokonywał podziału rezerwy. Nabór wniosków będzie przeprowadzany, jak do tej pory, przez wojewodę.

 


  

Problematyka finansowania samorządowych inwestycji infrastrukturalnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

Intermodal i logistyka

KIP 2014: Branża budowlana wciąż czeka na dialog

pw, ew 28 grudnia 2014

Alstom liczy w Polsce na PPP

Intermodal i logistyka

Alstom liczy w Polsce na PPP

Paweł Wrabec 16 grudnia 2014

Majchrowski: Samorządy są dla mieszkańców. Dzieje się w Krakowie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5