Rynek Infrastruktury
– Drogi ekspresowe S5 oraz S11 i autostrada A2 zostały zapisane w Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego oraz w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa jako najważniejsze inwestycje drogowe służące rozwojowi Wielkopolski – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” wicemarszałek.
Jankowiak przypomina, że w programie przebudowy drógkrajowych na lata 2011-2015 opublikowano plany przebudowy odcinków drogi nr 5, które ujęto na dwóch listach. Na liście zadań inwestycyjnych, których realizacja rozpocznie się do 2013 roku znajduje się budowa drogi S5 z Gniezna do Poznania oraz budowa S5 z Kaczkowa do Korzeńska.
Z kolei na liście zadań priorytetowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku umieszczono budowę drogi S5 Żnin – Gniezno, odcinek Mielno – Gniezno oraz budowę drogi S5 Poznań – Wrocław, odcinek od węzła Głuchowo do węzła Kaczkowo. – Najistotniejsze dla województwa budowy na drodze nr 5 zostały umieszczone na „warunkowej” liście inwestycji – zauważa Wojciech Jankowiak.
– W związku z tym 24 stycznia 2011 roku została podjęta uchwała Sejmiku Województwa Wielkopolskiego zawierająca jego dotyczące projektu „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” w zakresie realizacji inwestycji drogowych w województwie wielkopolskim – oznajmia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” wicemarszałek Jankowiak.
– Sejmik Województwa Wielkopolskiego wyraził dezaprobatę do projektu „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”, gdyż zawarte w nim ustalenia odsuwają w czasie realizacje najważniejszych dla rozwoju Wielkopolski inwestycji drogowych: dróg ekspresowych S5 oraz S11 wraz z budową obwodnic w ciągach dróg krajowych nr 12 i nr 15 – wyjaśnia wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
We wspomnianym stanowisku sejmik stwierdza, że niewielkie prace, jakie zaplanowano w związku z budową dróg S11 i S5 nie poprawią znacznie użytkowania tych najważniejszych arterii komunikacyjnych. „Drogi S11 i S5 oraz drogi krajowe nr 12 i nr 15 przebiegają poprzez najgęściej zaludnione tereny, często przez centra zabytkowych miejscowości. Są to drogi o bardzo dużym natężeniu ruchu pojazdów w tym w większości pojazdów ciężkich, co uprawnia mieszkańców Wielkopolski do oczekiwania na ich szybką przebudowę wraz z wyprowadzeniem ruchu z miast poprzez budowę drogowych obejść” – czytamy w stanowisku.
Sejmik liczy na to, że zakończenie budowy wielkopolskiego odcinka drogi S5 oraz budowa obwodnic w ciągu drogi S11 zakończy się przed końcem 2015 roku. Za najpilniejsze uznano budowę całej zachodniej obwodnicy Poznania, obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego oraz budowy dwóch odcinków drogi S5 Poznań – Wrocław oraz Głuchowo – Wronczyn.