Samorząd województwa wielkopolskiego przymierza się do budowy nowej przeprawy mostowej nad rzeką Notecią w rejonie miejscowości Żuławka w ciągu drogi wojewódzkiej nr 242 w celu zastąpienia istniejącego mostu. W tym celu przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji ogłosił Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Droga wojewódzka nr 242 łączy dwa punkty zlokalizowane na drodze wojewódzkiej nr 241 – w Więcborku oraz w rejonie miejscowości Morakowo. Zapewnia tym samym bezpośrednie połączenie drogowe pomiędzy kilkoma miastami – Więcborkiem, Łobżenicą, Wyrzyskiem i Gołańczą. Pomiędzy dwoma ostatnimi spośród wyżej wymienionych trasa przecina obiektem mostowym rzekę Noteć. Obiekt, który znajduje się nieopodal miejscowości Żuławka, znajduje się w tak złym stanie technicznym, że grozi mu zamknięcie. Proces przygotowań do budowy nowego mostu trwa już wiele lat.
W roku 2021 samorząd województwa wielkopolskiego uzyskał dotację z Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Drogowej “Mosty dla Regionów” na pokrycie kosztów przygotowania dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji umożliwiających budowę nowej przeprawy mostowej, która zastąpi istniejącą. Stosowny wniosek został złożony jeszcze w 2019 roku. Jak informował wówczas Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, nowy most miałby mieć 50 metrów długości oraz 14,5 metra szerokości.
OpenStreetMap
Dziś do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej dla przedsięwzięcia. Jak czytamy w opisie zamówienia, opracowanie obejmie nie tylko odcinek w obrębie nowego mostu, ale także fragmenty do Osieku nad Notecią oraz skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 191. Dokumentacja projektowa obejmie zatem fragment DW nr 242 o łącznej długości nieco ponad 6 kilometrów. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 669 dni, przy czym jako datę początkową wskazano 21 marca 2025 roku.
Jak czytamy w szczegółowych wytycznych technicznych, początek odcinka objętego opracowaniem znajduje się w Osieku nad Notecią w ciągu ulicy Głównej, w miejscu zakończenia rozbudowanego ostatnio odcinka DW nr 242. Fragment przebiega głównie przez obszary upraw rolnych i nieużytków, a także wzdłuż stawów hodowlanych. Rozbudowane odcinki wraz z nowym mostem mają zostać wykonane w standardzie drogi głównej (klasa techniczna G), co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz nośność do 115 kN na oś. Opracowanie powinno uwzględniać przygotowaną już koncepcją projektową dla inwestycji.
Podobnie jak w przypadku znakomitej większości przetargów drogowych w Polsce, głównym kryterium oceny ofert, z tytułu którego uzyskać będzie można 60% punktów, będzie oczywiście cena. Zamawiający przewidział ponadto dwa kryteria pozacenowe w postaci okresu udzielonej rękojmi oraz “wartości technicznej”, każde o 20-procentowej wadze. Maksymalna ilość punktów zostanie przyznana w przypadku zaoferowania 7-letniego okresu udzielonej rękojmi, przy czym minimalny okres, będący warunkiem ważności oferty, określono na 5 lat.
Z kolei w ramach kryterium “wartość techniczna” 20% punktów może zostać przyznanych w przypadku załączenia wykazu problemów i zagrożeń z propozycjami rozwiązań problemów, zaś bez owej propozycji – 10% punktów. W przypadku całkowitego braku załączenia takiego wykazu żadne dodatkowe punkty nie zostałyby przyznane. Oferty w przetargu będzie można składać do dnia 23 grudnia bieżącego roku do godziny 12:00. Ich otwarcie powinno nastąpić 5 minut później.