Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę z NDI Energy na budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 305 w Nowym Tomyślu na 2-kilometrowym odcinku. Inwestycja o wartości blisko 57 mln zł zostanie zrealizowana ze wsparciem z funduszy europejskich. W efekcie w relacjach tranzytowych pominięte zostaną tereny zabudowane.
Licząca łącznie 91 kilometrów długości droga wojewódzka nr 305 przebiega przez województwa wielkopolskie, lubuskie i dolnośląskie. Łączy drogę krajową nr 92, węzeł Nowy Tomyśl na autostradzie A2, Nowy Tomyśl, Wolsztyn, Wijewo, Wschowę oraz położoną w pobliżu Góry miejscowość Wroniniec w której łączy się z drogą wojewódzką nr 324. W maju ubiegłego roku ówczesny wojewoda wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do budowy nowego 2-kilometrowego przebiegu w Nowym Tomyślu, liczącym 14 tys. mieszkańców mieście powiatowym w zachodniej części Wielkopolski. Nowy odcinek powstanie w standardzie właściwym drodze klasy technicznej G.
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na budowę rzeczonego fragmentu w lutym, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Infrastruktury”. W dniu 20 czerwca podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą, spółką NDI Energy. Całkowity koszt realizacji zadania wyniesie niespełna 57 mln zł. Inwestycja zostanie zrealizowana ze wsparciem ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 na kwotę blisko 38 mln zł. Pozostałych niespełna 19 mln zł wyasygnuje na ten cel samorząd województwa wielkopolskiego.
mat. pras. WZDW
Realizacja inwestycji umożliwi wyprowadzenie części ruchu tranzytowego z miasta – docelowy układ dróg wojewódzkich wokół Nowego Tomyśla będzie niemal całkowicie omijać tkankę miejską, co przełoży się na poprawę standardu życia mieszkańców. Inwestycja przyczyni się także do poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego. Ruch tranzytowy już dziś jest zasadniczo wyprowadzony z miasta – żadna droga wojewódzka nie przebiega przez centrum Nowego Tomyśla. DW nr 305 przebiega jednak przez południowe obrzeża miasta, w których znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Przecina także magistralę kolejową E 20, na której ruch pociągów jest duży, przez co przejazd, który znajduje się poniżej 200 metrów od ronda, często jest zamknięty.
DW nr 305 w Nowym Tomyślu ma przebiegać w nowym śladzie pomiędzy ulicami Celną i Kolejową, przecinając linię kolejową nr 3 na wiadukcie. Połączenie z ulicą Rzemieślniczą zaplanowano w formie skrzyżowania skanalizowanego czetrowlotowego. Łączna długość nowego odcinka wyniesie blisko 2 kilometry, a włączenia do istniejącego przebiegu po obu stronach przewidziano na nowo powstałych rondach – jedno z nich będzie trzywlotowe, zaś drugie pięciowlotowe. Przewidziano także budowę infrastruktury towarzyszącej w postaci jezdni dodatkowych i zjazdów, drogi rowerowej, ciągu pieszo-rowerowego i chodników, zatok autobusowych oraz kanału technologicznego. Planowane są również nasadzenia drzew i krzewów. Powstaną także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne.