Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na rozbudowę drogi krajowej nr 25 na odcinku Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski do układu 2x2. Inwestycja stanowi część większego projektu, obejmującego rozbudowę trasy do układu 2x2 pomiędzy Koninem a Ostrowem Wielkopolskim, w dużej mierze w nowym śladzie.
Droga krajowa nr 25, licząca 412 kilometrów długości, przebiega przez obszar województw zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Łączy drogę krajową nr 11 w Bobolicach z drogą ekspresową S8 i drogą wojewódzką nr 373 w Oleśnicy. Duża część przebiegu trasy jest równoległa względem DK nr 11, zapewniając tym samym alternatywne połączenie aglomeracji wrocławskiej z Pomorzem Środkowym, jak również najszybsze połączenie aglomeracji bydgosko-toruńskiej z Koszalinem i Kołobrzegiem.
Na wielu fragmentach DK nr 25 jest bardzo uczęszczana. W sezonie letnim średnie dobowe natężenie ruchu jest wysokie w szczególności na północnym odcinku. Z kolei wielkopolski fragment stanowi kręgosłup komunikacyjny wschodniej i południowej części regionu. Łączy bowiem Konin, Kalisz i Ostrów Wielkopolski. To jedne z pięciu największych miast w województwie obok Poznania i Piły. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o rozbudowie fragmentów pomiędzy Koninem a Ostrowem Wielkopolskim, liczących łącznie ok. 68 kilometrów długości, do układu 2x2. Zostaną one poprowadzone na większości przebiegu w nowym śladzie.
Prosto do drogi ekspresowej S11
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy najdłuższego odcinka, liczącego 43 kilometry długości, który łączy Konin i Kokanin. Dziś zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ogłoszony został przetarg na rozbudowę w systemie “projektuj i buduj” 6-kilometrowego fragmentu pomiędzy Biskupicami Ołobocznymi a węzłem Ostrów Wielkopolski Wschód w ciągu drogi ekspresowej S11.
mat. pras. GDDKiA
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, efektem inwestycji będą m.in. zwiększenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz stworzenie podstaw dla rozwoju regionalnego. Przyjęty przez GDDKiA harmonogram prac zakłada realizację inwestycji w latach 2025-2028. Za opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla zadania odpowiadał Transprojekt Gdański.
W oczekiwaniu na obwodnicę Kalisza
Rozbudowa DK nr 25 w województwie wielkopolskim będzie wiązała się z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z szeregu miejscowości. Zachodnią obwodnicę zyska także Kalisz, drugie największe miasto w Wielkopolsce, liczące ponad 93 tys. mieszkańców. Wciąż trwa jednak postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, w ramach której powstanie nowy przebieg DK nr 25 pomiędzy Kokaninem a Biskupicami Ołobocznymi.
Wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu został złożony w ubiegłym roku w marcu. Niezależnie od tego trwają prace geologiczne, niezbędnych do opracowania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej. Podobnie jak w przypadku fragmentu Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski, inwestycja zostanie zrealizowana w modelu “projektuj i buduj”.