Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w odniesieniu do budowy drugiej jezdni na obwodnicy Wyrzyska w przebiegu drogi ekspresowej S10 w województwie wielkopolskim. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2027-2029.
Wyrzysk, liczące ok. 5 tys. mieszkańców miasto w powiecie pilskim, zyskał niespełna 8-kilometrową obwodnicę w ramach drogi ekspresowej S10 w 2009 roku. W ramach inwestycji powstał jednak odcinek co do zasady jednojezdniowy – w układzie 2x2 zostały zbudowane jedynie podejścia do węzłów Wyrzysk i Łobżenica, które łączy obwodnica, zaś pozostałych ok. 5 kilometrów przebiegu powstało w układzie 1x1. Położenie urządzeń technicznych oraz obiekty mostowe zostały jednak zaplanowane w sposób umożliwiający budowę drugiej jezdni na całej długości. Jest to obecnie jedyny odcinek drogi ekspresowej S10 w województwie wielkopolskim.
Trasa, która docelowo ma połączyć Szczecin i aglomerację warszawską przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, przez lata nie znajdowała się wysoko na liście priorytetów kolejnych rządów w odniesieniu do sieci dróg szybkiego ruchu. W ostatnim czasie nastąpiło jednak wyraźne przyspieszenie procesu inwestycyjnego – obecnie wszystkie odcinki między Stargardem a Piłą znajdują się na etapie przetargu (za wyjątkiem blisko 18-kilometrowej obwodnicy Wałcza, która została oddana do użytku w 2020 roku).
O ostatnim przetargu informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury" w październiku. Z kolei dla odcinka łączącego Wyrzysk z Bydgoszczą przez Nakło nad Notecią wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Rozpoczęła się także realizacja kluczowego odcinka między Bydgoszczą a Toruniem.
Druga jezdnia jeszcze w tej dekadzie
GDDKiA poinformowała, że do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu wpłynął wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drugiej jezdni na obwodnicy Wyrzyska. W tym miejscu warto dodać, że
koncepcję programową wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacją geologiczno-inżynierską przygotowało Biuro Projektów TRASA – umowa w tej sprawie została podpisana we wrześniu 2021 roku. Państwowy zarządca infrastruktury drogowej poinformował, że wcześniej analogiczny wniosek został złożony w odniesieniu do odcinka Wyrzysk – Piła. Wydanie decyzji środowiskowej dla obydwu odcinków będzie równoznaczne z ostatecznym określeniem przebiegu trasy. GDDKiA będzie mogła wówczas ogłosić przetarg na realizację inwestycji.
Przetarg na rozbudowę obwodnicy Wyrzyska ma zostać ogłoszony po uzyskaniu decyzji środowiskowej w momencie umożliwiającym podpisanie umowy na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj” w trzecim kwartale 2025 roku. W efekcie projekt miałby zostać zrealizowany w latach 2027-2029. Wydawać by się mogło, że w przypadku budowy drugiej jezdni na istniejącej obwodnicy, w dodatku z już dziś dwujezdniowymi przebiegami w rejonie węzłów, jest to relatywnie odległa perspektywa. Trzeba jednak mieć na uwadze, że inwestycja jest ściśle związana z budową pozostałych odcinków drogi ekspresowej S10 i ma zapewnić ujednolicenie standardu całej trasy.