Droga wojewódzka nr 182 w Czarnkowie w województwie wielkopolskim doczeka się rozbudowy. Prace mają zostać zrealizowane na ulicy Kościuszki w zachodniej części miasta. Stosowny przetarg ogłosił Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich. To długo oczekiwana przez lokalną społeczność inwestycja.
Droga wojewódzka nr 182 przebiega przez zachodnią, północno-zachodnią i północną część Wielkopolski, łącząc Międzychód z drogą krajową nr 11 w Ujściu nieopodal Piły przez takie miasta, jak Sieraków, Wronki i Czarnków. Liczy łącznie 95 kilometrów. Na terenie Czarnkowa część trasy została poprowadzona obwodnicą, w ramach której przebiega również DW nr 178. Umożliwia ona ominięcie centrum miasta, które znajduje się w jego wschodniej części.
Wspomniana wcześniej DW nr 182 w Czarnkowie przebiega również przez teren zabudowany w zachodniej części miasta, głównie na ulicy Kościuszki. To kluczowy korytarz komunikacyjny w liczącym blisko 11 tys. mieszkańców mieście w północno-zachodniej Wielkopolsce. Co ciekawe, przebiega wzdłuż obszaru stacji kolejowej, na której kończy się
trasa, która być może zostanie reaktywowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Stan techniczny ulicy Kościuszki przedstawia się dziś źle. Widoczne są liczne uszkodzenia nawierzchni różnego rodzaju. Jest to zatem długo oczekiwana inwestycja, zarówno przez mieszkańców Czarnkowa i okolic, jak również kierowców, którzy przemierzają miasto w ruchu tranzytowym. Dlatego Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na rozbudowę ulicy Kościuszki w Czarnkowie w przebiegu DW nr 181, tj. pomiędzy skrzyżowaniem z DW nr 181 a rondem św. Jana Pawła II. Postępowanie dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych – dla inwestycji przygotowana została dokumentacja projektowa. We wrześniu 2023 roku ówczesny wojewoda wielkopolski Michał Zieliński wydał dla projektu decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
W ramach zamówienia przewiduje się wymianę i poszerzenie nawierzchni oraz budowę dwóch skrzyżowań o ruchu okrężnym, w tym na skrzyżowaniu z DW nr 181, które jest oceniane jako niefunkcjonalne i nieintuicyjne dla kierowców. Powstaną również nowe chodniki i droga rowerowa. W tym miejscu warto dodać, że inwestycja miała zostać zrealizowana znacznie wcześniej. Opóźniły ją protesty prowadzących działalność gospodarczą w rejonie ulicy przedsiębiorców, którzy wnieśli skuteczne odwołania od decyzji ZRID wydanej już w 2019 roku. W efekcie konieczne było wprowadzenie zmian do dokumentacji projektowej. Koszty inwestycji, wówczas szacowane na 30 mln zł, dziś mogą wynieść nawet 80 mln zł.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 480 dni, począwszy od dnia podpisania umowy. Głównym kryterium oceny ofert będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów w przetargu. Zamawiający będzie również brał pod uwagę okres udzielonej rękojmi oraz doświadczenie kierownika budowy – w obu przypadkach przewidziano możliwość uzyskania do 20% punktów. Minimalny okres rękojmi określono na 5 lat i jako taki jest warunkiem ważności oferty – w przypadku jego zaoferowania dodatkowe punkty nie zostaną przyznane. Maksymalnych 20% punktów będzie można uzyskać za jego wydłużenie do 7 lat. Oferty w przetargu będzie można składać do 20 marca bieżącego roku do godziny 12:00.