– Brak drogi S7 dla naszego miasta i gminy powoduje olbrzymie utrudnienia w zarządzaniu gminą i generuje olbrzymie straty finansowe ze względu na "korki" utrudniony dojazd do Warszawy a także brak bezpośredniego dostępu do sieci dróg ekspresowych i autostrad – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Piotr Rusiecki, zastępca burmistrza Łomianek.
Edyta Wsół, „RynekInfrastruktury.pl”: Zgodnie z zapisami PBDK droga S7 omijająca Łomianki ma powstać do 2022 roku. Co do tej pory będzie się działo z komunikacją drogową w gminie?
Piotr Rusiecki, zastępca burmistrza Łomianek: Natężenie ruchu z każdym rokiem się zwiększa i będzie się zwiększać, ze względu na Lotnisko w Modlinie i brak alternatywy w postaci transportu szynowego po tej stronie Wisły. Według badań GDDKiA natężenie ruchu kilka lat temu wynosiło ponad 55 tys. samochodów na dobę. Według prognoz w ciągu 20 lat ma wzrosnąć do około 100 tys. a więc mniej więcej tyle ile obecnie przejeżdża przez most Grota-Roweckiego w Warszawie.
Czy gmina może samodzielnie zaradzić problemowi?
Nie czekając na opóźnienia administracji rządowej planujemy budowę naszej wewnętrznej obwodnicy Łomianek śladem ulicy Kościelna Droga i wiele wskazuje na to, że ta inwestycja lokalna powstanie szybciej niż znacznie ważniejsza krajowa S7.
Jakie korzyści dla gminy przyniesie budowa drogi S7, jeśli PBDK zostanie zatwierdzony i budowa będzie pewna?
Budowa S7 pozwoli na przekształcenie obecnej DK-7, czyli ulicy Kolejowej w drogę lokalną, poprawi dostęp i zwiększy atrakcyjność lokalnego biznesu . Obecnie jako, że jest to droga główna ruchu przyspieszonego nie ma odpowiedniej dostępności zjazdów i wjazdów, brakuje nam także skrzyżowań łączących Łomianki z Dąbrową Leśną i Zachodnią. Po oddaniu S7 na pewno zmniejszy się ruch tranzytowy na ulicy Kolejowej, a także głównej ulicy Łomianek ulicy Warszawskiej. Najważniejsza chyba jest jednak kwestia wjazdu i wyjazdu do i ze stolicy. To wstyd, że Warszawa nie ma jeszcze sieci dróg ekspresowych i autostrad na wszystkich głównych wylotówkach, w tym w kierunku trójmiasta przez Łomianki.
Czy gmina zamierza rozwijać tereny inwestycyjne przy planowanej trasie?
Tak, na ostatniej sesji Rada Miejska w Łomiankach podjęła uchwałę ws. nowego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, które otwiera część obszarów znajdujących się przy planowanych węźle Sadowa, dotyczy to miejscowości Dziekanów Polski. Dla tych obszarów opracowywane są właśnie plany zagospodarowania przestrzennego i przeznaczamy te tereny pod zabudowę usługowo-handlową, nie wykluczamy tam również zabudowy produkcyjnej, magazynów i składów. To wszystko po to aby wyjść naprzeciw potrzebom inwestycyjnym. Brak S7 będzie opóźniał tego typu inwestycje, spowolni rozwój nie tylko w naszej gminie, ale także w tej części regionu.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.