PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują cztery wiadukty i stację w Stargardzie. Na wiadukcie przy ul. Składowej postępują prace przy budowie przyczółków obiektu. Na pozostałych przebudowywanych wiaduktach gotowe są konstrukcje obiektów, a także tory i sieć trakcyjna - podaje inwestor.
Jak informuje PLK, w miejsce starego wiaduktu na ul. Składowej powstanie nowy obiekt o bardziej wytrzymałej konstrukcji, która zapewni większy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Obiekt zostanie poszerzony, dzięki czemu kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżka rowerowa. Konstrukcja obiektu będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum poza miasto.
Jak podaje inwestor, na wiadukcie przy ul. Składowej prowadzone są obecnie prace związane z budową przyczółków. Prace prowadzone są w taki sposób, aby nie ograniczały ruchu pociągów. Prace na wiaduktach przy ul. Wyszyńskiego, ul. Bogusława IV oraz ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej wykonawca będzie sukcesywnie rozpoczynał po oddaniu do eksploatacji części parzystej stacji w Stargardzie oraz po wykonaniu wiaduktu nad ul. Składową. Planowane jest to w listopadzie bieżącego roku.
Pasażerowie wygodnie pojadą z nowego peronu
Na stacji w Stargardzie wykonawcy prowadzą prace związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń starowania ruchem kolejowym. Gotowy jest pierwszy z trzech peronów. Wszystkie nowe perony będą wyższe i szersze, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi.
Lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się - informuje PKP PLK.
Ogromne opóźnienie inwestycji
Na stacji zlokalizowane będzie także Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obecnie linia kolejowa między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na odcinki, na których ruch prowadzony jest przez dyżurnych ruchu ze zlokalizowanych na nich nastawni kolejowych. Gotowy jest budynek LCS. W środku postępują prace związane z wyposażeniem nastawni w urządzenia komputerowe.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Inwestycja ma duże opóźnienie -
powinna się zakończyć już w zeszłym roku. Tymczasem jak podaje teraz PLK, zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest dopiero w drugiej połowie 2024 roku.