W poniedziałek 26 czerwca 2023 r. została przebita pierwsza nawa dłuższego z dwóch tuneli w ciągu budowanej drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka w województwie śląskim. To nawa w kierunku Zwardonia, w tunelu o długości ok. 1000 m, drążonego w masywie Baraniej Góry. Pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m, został przebity pod koniec 2022 r.
— Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji, który przybliża nas do jej ukończenia. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej — powiedział obecny podczas przełomowego momentu na budowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Na odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka powstaje pięć estakad (w tym o długości prawie 1 km w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną) i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km. Każda z naw będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.
— Inwestycja, która jest finalizowana będzie ogromną korzyścią nie tylko dla kierowców, ale też dla okolicznych mieszkańców i środowiska. To część większej realizacji, jaką jest budowa drogi ekspresowej S1. Cieszę się, że dzięki zaangażowaniu środków budżetowych i europejskich ta ważna dla regionu, dwóch województw oraz całego kraju trasa zostanie wkrótce ukończona – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Trasa S1 na odcinku Przybędza – Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Zaawansowanie rzeczowe całości inwestycji to ok. 60 proc. Zaawansowanie robót przy budowie obiektów mostowych wynosi 69 proc, a przy realizacji zakresu drogowego 57 proc. Teraz wykonawca skupi się na dokończeniu drążenia drugiej nawy tunelu w kierunku Żywca, o długości ok. 1000 m. Do wydrążenia pozostało około 200 m. Jeśli warunki w górotworze nie pogorszą się, do przebicia ostatniej nawy mogłoby dojść na przełomie września i października br.
Obydwa tunele powstają w technologii Nowej Austriackiej Metody Górniczej (NATM). Polega ona na tym, że drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. W zależności od odkształceń górotworu, które są nieustannie i drobiazgowo na bieżąco monitorowane, dopasowany jest typ zabezpieczeń drążonego otworu. Wybór technologii uzależniony jest od występujących na danym obszarze gruntów.
Zakończenie budowy tego odcinka S1 planowane jest w 2024 r. Inwestycję realizuje Konsorcjum firm Mirbud, Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Wartość kontraktu to 1,37 mld zł. Zadanie to współfinansowane jest ze środków unijnych w ramach perspektywy 2014-2020.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.