Rozwój Euroterminala w Sławkowie to z pewnością dobra informacja dla polskiej logistyki. Ale bez budowy fragmentu drogi, który połączyłby drogę krajową 94 z terminalami, przy rosnącym ruchu tirów, funduje się mieszkańcom Sławkowa i Dąbrowy Górniczej hałas i problemy komunikacyjne. Samorządowcy apelują do posłów i rządu o pilne zainteresowanie się tematem.
Obecnie dojazd do Euroterminala w Sławkowie odbywa się wyeksploatowanymi, wąskimi lokalnymi drogami, wśród zabudowy mieszkaniowej. Rosnąca liczba tirów budzi złość mieszkańców Sławkowa i Dąbrowy Górniczej. W 2017 do terminalu lub z niego, lokalnymi drogami przejeżdżało w dobie prawie 1000 ciężarówek. Dwa lata później było ich 1248.
Rozwiązaniem ma być budowa około 5-kilometrowego łącznika terminali z drogą krajową 94 w Sławkowie. Bez tej inwestycji lokalny układ drogowy nie wytrzyma takiego obciążenia. Szacunkowy koszt jego budowy to od 180 do 200 mln zł. Burmistrz Sławkowa, Rafał Adamczyk, chciałby, by inwestycja ta została wpisana w Krajowy Program Odbudowy. Tymczasem burmistrz i inni samorządowcy narzekają, że w sprawie pilnej inwestycji nic się nie dzieje.
– W styczniu upływa też kilka miesięcy od zaproponowania przez burmistrza Sławkowa i prezydenta Dąbrowy Górniczej nowej, kompromisowej wersji budowy łącznika drogi krajowej nr 94 z Euroterminalem, który rozwiązałby problem. Tymczasem mieszkańcy zapowiadają kolejne akcje protestacyjne na drogach – czytamy na portalu slawkow.pl. Taka blokada miała już miejsce w 2020 roku.
Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego województwa śląskiego łącznik ma mieć przy tym status drogi wojewódzkiej. O to apelowali w październiku 2020 roku do ministra infrastruktury samorządowcy. Wówczas fragment biegnący przez Sławków zarządzany byłby przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, który jest jednostką podległą marszałkowi województwa śląskiego.
Na razie, jak twierdzą przedstawiciele Sławkowa i Dąbrowy Górniczej, nie ma odpowiedzi na ten apel z resortu. Burmistrz Sławkowa podkreśla, że łącznik stworzy zdecydowanie lepsze warunki funkcjonowania dla dynamicznie rozwijających się dwóch spółek Skarbu Państwa – Euroterminala i PKP LHS. Te dwa podmioty także potrzebują tej drogi.
– To paradoks, że terminal przeładunkowy, który jest najdalej na zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie Środkowej jest tak słabo połączony z pobliską infrastrukturą drogową, co jest przecież warunkiem sine qua non powodzenia tego typu przedsięwzięcia. Jestem przekonany, że budowa dogodnego dojazdu dla samochodów ciężarowych do stacji Sławków LHS oraz Euroterminala Sławków jest pilnie potrzebna nie tylko w wymiarze lokalnym, ale i ogólnogospodarczym. Każda złotówka zainwestowana w lepszą funkcjonalność Sławkowa przyniesie kilka złotówek korzyści choćby w wymiarze podatkowym czy celnym – powiedział Adrian Furgalski, prezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.