W Sulejówku pod Warszawą oficjalnie zainaugurowano budowę tunelu pod torami kolejowymi. Wcześniej inwestor zapowiadał utrzymanie dwóch czynnych torów na obleganej linii kolejowej. Teraz zmienił zdanie - po zamknięciu torów zostanie odwołanych wiele pociągów.
Budowa tunelu
była zapowiadana już w 2016 roku, ale prace rozpoczęto dopiero teraz. PKP Polskie Linie Kolejowe po wielu latach starań
podpisały umowę na realizację z firmą Intop w sierpniu. Koszt inwestycji jest bardzo wysoki - aż 60 mln złotych (73,8 mln zł brutto). Inwestor
zapewniał za to, że utrzymany zostanie ruch pociągów pasażerskich i towarowych na obu torach podczas realizacji prac, co jest bardzo ważne na silnie obciążonej magistrali E20 w kierunku wschodniej granicy. Zakres robót wymagał zamknięcia przejazdu kolejowo-drogowego al. Marszałka Józefa Piłsudskiego dla ruchu samochodów i pieszych.
Pociągi jednak odwołane
Kilka dni temu, kiedy Koleje Mazowieckie ogłosiły rozkład jazdy który będzie obowiązywać w terminie od 4 września do 5 listopada okazało się, że pasażerów czekają jednak utrudnienia - i to bardzo duże,
bo w dniach 3-31 października ruch pociągów na odcinku Warszawa Rembertów – Sulejówek Miłosna będzie prowadzony po jednym torze. Część pociągów KM zostanie odwołana, wybrane pociągi będą kursowały z Mińska Mazowieckiego i Mrozów do stacji Sulejówek Miłosna. Do tego skrócone do Rembertowa zostaną wszystkie pociągi SKM Warszawa.
Jak pisze Jarosław Osowski w "Gazecie Wyborczej", wśród mieszkańców Sulejówka wywołało to szok. Wiceburmistrz Górniak przyznał, że jest zaskoczony tak dużym wyłączeniem ruchu, który wcześniej nie był konsultowany z urzędem. - Najpierw firma Intop zapowiadała ułożenie dwóch torów obok obecnych, żeby w tym czasie przekopać tunel. Ostatecznie uznała, że tańszy i szybszy będzie inny sposób. Tego nie mogliśmy przewidzieć. Przepraszamy mieszkańców - stwierdził wiceburmistrz.
Szczegóły przedstawił wiceprezes spółki PKP PLK Arnold Bresch. W ciągu 14 dni Intop wykona konstrukcję podpierającą jeden tor, a przez kolejne 14 dni - drugi. Wtedy ruch w obu kierunkach ma się odbywać tylko jednym z nich. SKM-ka zniknie z Sulejówka, a Koleje Mazowieckie ograniczą kursowanie na linii siedleckiej. Pod wzmocnionymi w ten sposób torami Intop przekopie tunel dla samochodów, rowerzystów i pieszych. W lutym ma zdemontować konstrukcje odciążające i pasażerów czekają podobne utrudnienia jak w październiku - czytamy.
Jaki zakres prac za 60 mln zł netto?
Jak informuje PLK, tunel w ciągu drogi wojewódzkiej nr 638 (al. Piłsudskiego) będzie miał po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano chodnik i ścieżkę rowerową. Dojście do tunelu zapewnią schody, a dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano windę. Prace zaplanowano do III kwartału 2023 r.