GDDKiA przygotowuje się do budowy trasy S7 Warszawa - Kiełpin - ważnego wlotu do Warszawy od strony Gdańska. Ponieważ wciąż nie wiadomo, co z budową węzła Janickiego przez władze stolicy, Dyrekcja przygotuje projekt w dwóch wariantach - z węzłem i bez niego.
Przygotowania do budowy drogi S7 od Trasy Armii Krajowej w Warszawie do Kiełpina
są prowadzone przez GDDKiA ze zmiennym szczęściem już od wielu lat. Od roku inwestor
ma ważną decyzję środowiskową. Trasa ma biec tunelem przez Bemowo, a następnie na obrzeżach Bielan i cmentarza Północnego.
Z węzłem czy bez?
Od wielu lat
eksperci apelowali o jednoczesną budowę węzła Janickiego na przecięciu S7 oraz Trasy Mostu Północnego (Skłodowskiej-Curie). Jednak w międzyczasie GDDKiA wykreśliła węzeł z planów pod pretekstem braku realizacji przez miasto Warszawa trasy na zachód od węzła Młociny. Przed rokiem odbyła się burzliwa dyskusja samorządów i dyrekcji na temat tego, czy
węzeł zostanie w ogóle uwzględniony w projekcie i kto sfinansuje jego budowę.
Teraz GDDKiA podjęła decyzję o dalszych przygotowaniach. Jak informuje w komunikacie, "z uwagi na rozpoczęte przez m.st. Warszawę prace projektowe zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej dla Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie (Trasy MMS-C) oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Miasta, podjęliśmy decyzję o przygotowaniu materiałów projektowych niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S7 Warszawa - Kiełpin wariantowo, tj. z węzłem Janickiego i bez niego (uwzględniając jednocześnie rezerwę terenową)".
- W trakcie cyklicznych spotkań z przedstawicielami Urzędu m.st. Warszawy, Dzielnicy Bielany oraz gmin Stare Babice, Izabelin i Łomianki rozmawiamy na tematy techniczne. Są one między innymi z utrzymaniem dróg obsługujących tereny przyległe do przyszłej trasy S7, po oddaniu inwestycji do użytkowania (...). W celu finalnego rozstrzygnięcia budowy węzła Janickiego konieczna jest dalsza, ścisła koordynacja prac w zakresie rozwiązań technicznych, a głównie harmonogramów realizacji obu inwestycji. Gwarancją zapewnienia pełnej funkcjonalności ruchowej w obrębie tego węzła i omawianych ciągów drogowych (trasy S7 i Trasy MMS-C), jest kontynuacja budowy przez m.st. Warszawa Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie aż do ul. Lazurowej w Warszawie - podkreśla w komunikacie GDDKiA.
Co z pozostałymi drogami? Dyrekcja podkreśla, że drugim, nie mniej ważnym tematem jest przejęcie do eksploatacji przez samorządy dróg równoległych, które służą do obsługi ruchu lokalnego. Podpisane zostały już dwa porozumienia przez Gminy Łomianki i Izabelin. Zawarcie takiego porozumienia jest niezbędne również z m.st. Warszawą – zarówno dla inwestycji będących w przygotowaniu, jak też w zakresie istniejących dróg ekspresowych w granicach miasta. - Uregulowanie kwestii dróg równoległych, potocznie zwanych serwisowymi, ułatwi mieszkańcom załatwianie spraw dotyczących nieruchomości zlokalizowanych w otoczeniu inwestycji, jak też usprawni proces utrzymania tych dróg, po ich oddaniu do ruchu - czytamy.
W październiku tego roku
Warszawa podpisała umowę z Promost Consulting na prace koncepcyjne nad odcinkiem Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie od ul. Kasprowicza do drogi ekspresowej S7 (węzeł Janickiego). Prace będą prowadzone na zlecenie Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta.
Projektant ma opracować trzy warianty trasy.
Tymczasem GDDKiA zapowiada dla S7 pomiędzy Kiełpinem a Warszawą przetarg na projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji ZRID po pozyskaniu finansowania na realizację inwestycji. Dopiero wtedy poznamy harmonogram prac.