Intencją Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest powstanie drogi ekspresowej S10 łączącej Bydgoszcz z Toruniem w perspektywie do 2020 roku – zapowiedziała w Bydgoszczy minister Maria Wasiak. Jak podaje „Gazeta Wyborcza”, resort szuka źródeł finansowania inwestycji.
Szanse na budowę sąBudowy drogi S10 Bydgoszcz – Toruń nie zakładał listopadowy projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, nie znalazła się ona nawet na liście rezerwowej. Nie przekreśliło to jednak szans na zainteresowanie inwestycją ministerstwa.
W wyniku
konsultacji publicznych projektu, do MIR wpłynęło 357 wniosków o ujęcie budowy drogi S10 z Bydgoszczy do Torunia w projekcie PBDK. Z uwagi na pozycję inwestycji w Dokumencie Implementacyjnym, zapisy Kontraktu Terytorialnego województwa oraz liczne głosy poparcia w trakcie konsultacji, resort postanowił, że inwestycja będzie przedmiotem dalszych analiz.
MIR szuka pieniędzy– Maria Wasiak poinformowała w Bydgoszczy, że inwestycja została wpisana do nowego programu i trwa poszukiwanie źródeł finansowania trasy. – Pracujemy nad warunkami realizacji. Ta droga jest dobrze skrojona jako element transportu nie tylko w województwie, ale oddziałuje na większy obszar niż ten region –
przytacza wypowiedź minister „Gazeta Wyborcza”.
Budowa drogi S10 łączącej dwa najważniejsze ośrodki miejskie w regionie może pochłonąć około 2 mld zł. Dzięki powstaniu tej trasy Bydgoszcz zyskałaby ekspresowe połączenie do autostrady A1, natomiast z Torunia byłoby łatwiej dojechać do bydgoskiego lotniska.
Kiedy nowy PBDK?
Od pojawienia się projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wszyscy czekają na jego zaakceptowanie. W styczniu zakończyły się konsultacje publiczne dokumentu i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracowało nad otrzymanymi wnioskami i uwagami.
Jeszcze w styczniu 2015 roku Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w MIR
mówił, że życzeniem resortu jest przyjęcie programu przez Radę Ministrów do końca czerwca 2015 roku. Pozostało zatem kilka tygodni do zapowiadanego terminu.
W nowym PBDK do wydania na drogi będzie niemal 93 mld zł. GDDKiA już od czerwca 2013 roku, dzięki załącznikom nr 5 i 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, ogłasza przetargi na inwestycję na perspektywę 2014-2020. Po uchwaleniu nowego PBDK, inwestor będzie mógł kontynuować ogłaszanie postępowań na kolejne zadania inwestycyjne.