pr
Tunel łączący świnoujskie wyspy Wolin i Uznam ma kosztować – zgodnie z ekspertyzą zamówioną przez UM Świnoujście – ok. 630 mln zł (netto). Władze Świnoujścia zaproponowały stronie rządowej propozycję następującego montażu finansowego inwestycji: miasto wyłożyłoby ok. 130 mln zł, a reszta środków pochodziłaby ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Rząd przez wiele miesięcy był sceptyczny wobec budowy tunelu w Świnoujściu, jednak na początku października doszło do spotkania w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, podczas którego samorządowcy przedstawili wiceministrowi Zbigniewowi Rynasiewiczowi szczegóły propozycji finansowej. Przedstawiliśmy na naszym portalu opinie uczestników tego spotkania: prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza, marszałka woj. zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza oraz szczecińskiego posła PO Arkadiusza Litwińskiego (inicjatora spotkania) – nasi rozmówcy zgodnie przyznali, że znacząco poprawił się klimat dla tej inwestycji i wzrosła szansa, że w ciągu najbliższych tygodni budowa tunelu zostanie wpisana na listę projektów kluczowych Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” edycji 2014-20.
Ryszard Warzocha, prezes ZMPSiŚ zwraca uwagę, że budowa tunelu nie wpłynie na dostępność świnoujskiego portu, gdyż praktycznie cała jego infrastruktura znajduje się na Wolinie (na Uznamie zlokalizowane jest tylko jedno nabrzeże, będące własnością ZMPSiŚ – jest to Nabrzeże Władysława IV, wykorzystywane jedynie do postoju jednostek) i w planach rozwojowych firmy nie przewiduje się żadnych inwestycji w tej części miasta, ze względu na jej uzdrowiskowy charakter. Nie zmienia to jednak faktu, jak mówi prezes Warzocha, że budowa tunelu i możliwość rezygnacji z przeprawy promowej (bądź przynajmniej znaczące zmniejszenie jej roli) będzie miało istotny korzystny wpływ na działalność portową.
– Niewątpliwą korzyścią będzie wzrost bezpieczeństwa ruchu na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, polegający na wyeliminowaniu miejsc potencjalnych kolizji jednostek zawijających do Świnoujścia i Szczecina z promami obsługującymi przeprawę miejską oraz przeprawę w Karsiborze. – mówi Ryszard Warzocha. – Każdego roku do portów w Szczecinie i Świnoujściu zawija ponad 5 tysięcy jednostek, nie licząc jednostek białej floty. Wszystkie promy morskie obsługujące połączenia do Skandynawii i korzystające z Terminalu Promowego w Świnoujściu muszą „przeciąć” przeprawę miejską, a trzy tysiące jednostek płynących do Szczecina lub do Polic „przecinają” zarówno przeprawę miejską, jak i przeprawę w Karsiborze. Budowa tunelu wpłynie również na poprawę skomunikowania portu z lewobrzeżną częścią miasta, co usprawni i skróci czas dojazdu do pracy zatrudnionych osób w porcie, stoczni i innych firmach związanych z szeroko rozumianą działalnością portową – dodaje prezes ZMPSiŚ.