Prokuratoria Generalna dała zielone światło dla zawarcia aneksów dotyczących waloryzacji umów z firmami projektującymi drogi. Jeszcze w kwietniu projektanci mają otrzymać pierwsze propozycje umów w tej sprawie. – Dialog z projektantami się toczy, choć nie zawsze tak szybko jak byśmy chcieli – powiedział Tomasz Kwieciński, radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadając waloryzację podczas II Kongresu Projektantów i Inżynierów w Warszawie.
To dobra wiadomość dla branży świadczącej usługi intelektualne, choć przychodzi po długim okresie wyczekiwania. Ostatnie lata nie były łatwe dla branży budowlanej. Po pandemii Covid, a następnie po wybuchu wojny w Ukrainie w sposób niespotykany wcześniej wzrosły koszty związane z realizacją inwestycji. Podrożały materiały budowlane, ale w ślad za wysoką inflacją w górę poszły również m.in. płace. Tym samym nierealne stały się nie tylko ceny w zawartych wcześniej umowach na wykonanie robót budowlanych, ale także wieloletnie umowy obejmujące usługi, w tym projektowe. Branża wykonawcza dość szybko doczekała się waloryzacji, najpierw podniesiono jej limit do 10, a następnie do 15 proc. ceny w umowie. Ostatnie aneksy zostały podpisane w grudniu 2023 r. Inżynierowie i projektanci wciąż czekają.
- Roboty są łatwiejsze, bo jest coś fizycznie do wykonania. Tu chodzi o wycenę pracy umysłowej, wkrada się wiele subiektywizmu – tłumaczył podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów Tomasz Kwieciński z GDDKiA. Przekazał jednak dobrą wiadomość: - Przygotowaliśmy projekty aneksów. – Dostaliśmy pozytywną opinię Prokuratorii. Mamy zielone światło – powiedział informując, że niebawem do projektantów trafią pierwsze propozycje aneksów.
Jak wyjaśnił przedstawiciel inwestora, umowy projektowe będą aneksowane o 5 proc. – Planujemy, że jeszcze przed weekendem majowym pierwsze aneksy trafią do wykonawców projektowych, tak, żeby mogli się z nimi zapoznać i żebyśmy mogli przedyskutować ewentualne wątpliwości – wyjaśnia Tomasz Kwieciński. W tym scenariuszu, pod koniec maja mogłyby być zawarte pierwsze aneksy.
Proces ich podpisywania będzie bardziej czasochłonny niż w przypadku umów wykonawczych, które są oparte na jednym wzorze. – Tutaj mamy bardzo duże zróżnicowanie umów i zapisów umownych, stąd też większa praca była do wykonania w zakresie analiz, których wymagała Prokuratoria Generalna – powiedział i zapewnił, że ta praca jest już wykonana. - Mamy pomysł jak to zrobić w miarę sprawnie – stwierdził.
GDDKiA wytypowała ok. 100 umów, które spełniają warunki aneksowania – chodzi o umowy, które były ofertowane przed 24 lutego 2022 r. Przy czym zawarcie umowy będzie indywidualną decyzją każdego z wykonawców, do którego zostanie skierowana propozycja.
Podpisywanie umów, ma się zacząć od tych wykonawców, którzy mają najwięcej umów spełniających warunki aneksu.
Na razie nie ma mowy o kolejnym kroku, tj. ewentualnym zwiększeniu limitu do 10 proc., celem jest zrealizowanie pierwszego kroku. – Będziemy analizować sytuację po zawarciu tych aneksów i mam nadzieję, że jeśli będzie taka konieczność, podejmować kolejne działania – stwierdził Tomasz Kwieciński w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury. Zapewnił, że środki na waloryzację umów projektowych są zapewnione.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.