W nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wśród priorytetów znajdziemy drogę S7 na odcinkach z Warszawy do Czosnowa, która wcześniej była w rezerwie oraz fragment na południe od Warszawy. Mimo umieszczenia ich na liście podstawowej, mało kto wierzy, że te inwestycje uda się w tej perspektywie zrealizować.
Łomianki marnie oceniają szanse na S7
– Działania rządu w mojej ocenie mają charakter wyborczy i niestety polityczny, choć nasz odcinek S7 przesunięto z listy rezerwowej. Warto przypomnieć, że w 2013 roku przed referendum o odwołanie prezydent Warszawy „zabrano” pieniądze z S7 odcinek Warszawa – Czosnów na rzecz równie ważnej Południowej Obwodnicy Warszawy. Niestety nie przyspieszyło to procedowania nad dokumentacją S7 tzn. przygotowaniem wniosku do RDOŚ w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Piotr Rusiecki, zastępca burmistrza Łomianek. Z informacji wiceburmistrza wynika, że do dnia dzisiejszego taki wniosek nawet nie został złożony przez GDDKiA, choć budowa tego odcinka jest kluczowa dla dalszego rozwoju tej części regionu.
– Oczekujemy od rządu przyspieszenia prac na procedowaniem nad dokumentacją i wpisanie odcinka S7 Warszawa – Czosnów na listę o największym priorytecie, ze względu na wyjątkowo wysokie natężenie ruchu na naszym odcinku S7 i bezpośrednie połączenie drogowe z rozwijającym się portem lotniczym Warszawa Modlin – oświadcza Piotr Rusiecki i przypomina, że obecnie wszystkie zadania zostały wrzucone do jednego worka, bez podziału na zadania podstawowe i rezerwowe.
Jego zdaniem z punku widzenia zarządzania brak określonych i wyraźnych priorytetów „zaszkodzi sprawnej realizacji najważniejszych inwestycji drogowych i wprowadzi dowolność interpretacyjną w strukturach administracyjnych”. – W dalszej perspektywie może doprowadzić to do sytuacji, że zamiast budowy najbardziej potrzebnych i obciążonych odcinków dróg zaczną być budowane fragment o mniejszym znaczeniu, a my dalej będziemy tkwić w korkach wokół stolicy – kontynuuje wiceburmistrz. – Nie wierzę, w to, że rząd zrealizuje tę inwestycję do 2022, bo według wcześniejszych zapowiedzi rządowych miała powstać najpóźniej na mistrzostwa Euro 2012 – dodaje Piotr Rusiecki.
GDDKiA przygotowuje się do realizacji inwestycji
Agnieszka Stefańska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie, wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że dla odcinka drogi S7 z Warszawy do Czosnowa trwają prace projektowe i nie uzyskano jeszcze decyzji środowiskowej. – Rozpatrywane są rozwiązania projektowe, uwzględniające między innymi wariantowy przebieg trasy – mówi Stefańska.
Z kolei dla odcinka z Płońska do Czosnowa złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Ta może zostać wydana w listopadzie 2015 roku. Natomiast wcześniej, bo jeszcze w tym miesiącu, planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka z Płońska do Mławy.
Kiedy możemy liczyć na ogłoszenie przetargów na odcinki drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy? – Na temat terminu ogłoszenia przetargu będę się wypowiadać po przyjęciu PBDK. Musimy mieć w tym celu zapewnione finansowanie – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” rzeczniczka GDDKiA.
Co z wylotem na Grójec?
Istnieją też obawy co do powstania drogi ekspresowej S7 na południu Warszawy, a dokładnie na odcinku prowadzącym do Grójca. – Cała droga S7 z Warszawy do Krakowa została wpisana na listę priorytetów nowego PBDK 2014-2023. To bardzo dobra wiadomość dla tysięcy kierowców, którzy każdego dnia korzystają z tej trasy. Niestety, ale dotychczas wiele rzeczy związanych z budową tej drogi ekspresowej, odcinek z Warszawy do Grójca, było obiecywanych, a tych obietnic było tak wiele i żadna z nich do dziś nie została spełniona – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Dariusz Brzostek z Inicjatywy „Tak dla S7”.
Przypomina on, że do tej pory nie uchwalono Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co uniemożliwia ogłoszenie przetargu na to zadanie. Na stronie internetowej Inicjatywy „Tak dla S7”
znajduje się licznik, który odmierza dni od momentu złożenia przez premier obietnicy w sprawie przetargu na ten odcinek S7. Na dziś jego stan to 337 dni, a licznik nadal bije.
Szczegóły dotyczące założeń nowego PBDK 2014-2023 znajdziesz w Monitorze.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.